• Mijn shop
  • Contacteer mij
  • Over Aquascaping-blog.com

AquascapingBlog

Dé blog over aquascaping, algbestrijding & aquarium plantenvoeding

  • Voedingsstoffen
  • Algen bestrijden
    • Baardalg
    • Blauwalg
    • Draadalg
    • Bruine alg
    • Groene puntalg
    • Groen water (zweefalg)
    • Staghorn alg
  • Beginners
  • Techniek
  • Aquascaping
  • Inspiratie nodig?
Je bent hier: Home / Techniek / Zo verhoog je veilig de CO2 in je aquarium zonder je vissen te vergassen

Zo verhoog je veilig de CO2 in je aquarium zonder je vissen te vergassen

Geschreven op 19/04/2015 door Gilles 73 Reacties

CO2 aquarium verhogen

Weet je wat het ergste is wat mijn aquarium ooit is overkomen?

Na een week op kamer kwam ik terug voor een weekendje bij mijn ouders, en wat bleek: al mijn vissen en garnalen waren dood.

Vergast.

Geen énkel beestje leefde nog.

Op dat moment stond ik echt op het punt om de handdoek in de ring te gooien en gewoon te stoppen met de hobby.

Gelukkig heb ik dat niet gedaan :-)

Toevallig kreeg ik deze week 2 mailtjes van 2 verschillende personen die in dezelfde situatie zitten als mij toen.

Om hun (en anderen) een hart onder de riem te steken en te helpen, heb ik dit artikeltje in mekaar gestoken zodat je vanaf nu veilig de CO2 kunt verhogen zonder risico’s voor de vissen of garnalen.

Waarom zou je je CO2 verhogen?

Als je mij al ooit rechtstreeks gecontacteerd hebt of mijn andere artikels gelezen hebt, dan heb je het waarschijnlijk al gemerkt: ik raad heel vaak aan om de CO2 te verhogen.

Waarom?

Omdat bijna alle algenproblemen worden veroorzaakt door een CO2-tekort. Het is dan ook één van de moeilijkste voedingsstoffen om toe te voegen.

Je kunt het niet heel precies toevoegen zoals een meststof, het is moeilijk te meten, het is heel sterk afhankelijk van de watercirculatie, …

Ik denk dat 90% van alle mailtjes die ik binnenkrijg te maken hebben met een CO2-tekort.

Echt waar.

Draadalg in je aquarium: deze strategie helpt je!

Draadalg zie je heel snel bij een CO2-tekort

Het is ook vaak de sleutel voor een gezondere bak. Door het CO2-tekort op te lossen gaan de plantjes namelijk veel beter groeien en zullen de algen uiteindelijk verdwijnen.

En een CO2-tekort oplossen, dat kun je door ofwel het licht te minderen ofwel de CO2 te verhogen.

Maar die laatste optie kan behoorlijk gevaarlijk zijn …

Stap 1: ga preventief te werk en verwijder eerst die kaamlaag

Kijk eens naar het wateroppervlakte van je aquarium.

Zie je daar iets olieachtig op drijven? Dat is een “kaamlaag”. Het probleem met zo’n kaamlaag is dat het de “gaswisseling” tussen de omgeving en het aquarium belemmert.

Je aquarium wisselt namelijk constant zuurstof en CO2 uit met de kamer waarin hij staat. Een kaamlaag vormt dan letterlijk een barrière waardoor de gassen niet goed worden uitgewisseld.

Het resultaat: de CO2 blijft in de bak “hangen” en er komt geen zuurstof vanuit de omgeving in het aquarium terecht. Daardoor krijg je gemakkelijk een CO2-ophoping en heel weinig zuurstof in het aquariumwater en dat kan gevaarlijk zijn!

kaamlaag aquarium

Dit olie-achtig laagje belemmert de gasuitwisseling

Voordat je je CO2 gaat verhogen, verwijder je dus best eerst die kaamlaag en verbeter je de gasuitwisseling.

Hoe je dat precies doet, leer je in dit artikel.

Zorg daarna voor betere watercirculatie

Behalve de kaamlaag verwijderen, is ook de watercirculatie verbeteren een “must-do” voordat je de CO2 gaat verhogen.

Goede stroming en watercirculatie zorgt ervoor dat het zuurstof doorheen heel het aquarium wordt verspreid. Als je dan ook nog eens een mooie rimpeling op het wateroppervlakte hebt, dan haal je ook nog eens extra zuurstof uit de omgeving.

Twee vliegen in 1 klap dus!

Wees trouwens niet bang om CO2 te verliezen. Je zult inderdaad een beetje CO2 verspillen door het wateroppervlakte meer te doen bewegen, maar die kostprijs zal nooit zo hoog liggen als 20 dode visjes.

Persoonlijk verkies ik om meer uit te geven aan CO2 dan aan dode visjes ;-)

Alles gereed? Nu gaan we de CO2 héél langzaam verhogen met de “pH methode”

Zo, heb je alle voorzorgsmaatregelen hierboven genomen?

Dan zijn we nu klaar om de CO2 te verhogen. Het is bijzonder belangrijk dat je dit héél langzaam doet.

Enerzijds omdat je planten sowieso de tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de nieuwe hoeveelheid CO2 (denk eraan: sterk wisselende CO2 zorgt voor baardalg). Anderzijds omdat ook je vissen en garnalen zich moeten aanpassen.

Wanneer ik de CO2 wil opkrikken, dan gebruik ik de “pH methode”.

Wat houdt dat precies in? Wel, je gaat langzaam de CO2 verhogen en ondertussen meet je regelmatig de pH-waarde van het aquariumwater die je als leidraad gaat gebruiken.

Vervolgens probeer je elke week een daling van ongeveer -0,1 pH te bereiken.

Zo ga je te werk:

  1. Eerst meet je de pH-waarde van je aquarium nadat de CO2 al enkele uren aanstaat. Doe dit met een goede, betrouwbare pH-meter (bijv. deze van Hanna, ik gebruik zo eentje) en gebruik geen druppeltesters, die zijn niet nauwkeurig genoeg.
  2. Stel, je meet een pH-waarde van 7 voor jouw bak. Dan gebruik je dit als startpunt voor de CO2-verhoging.
  3. Je draait vervolgens héél lichtjes aan het naaldventiel van je CO2-systeem zodat er ietsje meer CO2 in de bak wordt gespoten. Ga zeker geen snok geven aan het naaldventiel, meestal is een beweging van enkele millimeters al voldoende.
  4. Een dag later meet je nogmaals de pH-waarde. Als het goed is, zou die -0,1 pH gedaald moeten zijn. De pH-waarde uit ons voorbeeld is dus nu 6,9 pH.

Waarom een daling van -0,1 pH per week vraag je nu?

Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste, is het gemakkelijk te meten met een goede pH-meter, ook met goedkopere modellen. Ten tweede is het een gemakkelijk te onthouden leidraad.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een kleinere of grotere daling (bv -0,2 pH/week), gebruik gewoon wat voor jou het gemakkelijkst is. Het belangrijkste is dat je op gelijke tijdstippen meet en alles goed bijhoudt.

naaldventiel CO2 aquarium

Draai heeeeel langzaam aan het naaldventiel (links)

Hou er wel rekening mee dat grotere pH-dalingen sneller fout kunnen lopen en dat je vaak niet de tijd hebt om snel in te grijpen. Bovendien worden de verschillen in CO2-hoeveelheden groter bij lage pH-waardes, voorbeeldje hieronder.

Bij een KH van 3 krijg je volgens de pH/KH tabel volgende waardes (zie ook dit artikel op The Barr Report):

7 pH = 9 ppm
6,8pH = 14,3 ppm
6,6pH = 22,6 ppm
6,4pH = 35,8 ppm
6,2pH = 56,8 ppm
6pH = 90 ppm

Dat geeft dan op zijn beurt volgende verschillen tussen elke 0,2 pH:

5,3 ppm
8,3 ppm
13,2 ppm
21 ppm
33,2 ppm

Hoe lager de pH, hoe groter de verschillen in CO2-waardes. Ga dus extra voorzichtig te werk als je pH al voorbij de 6,6 is! PS: vergeet niet om eerst je pH-meter nog eens te ijken. Dat bespaart al een hoop ellende ;-)

Kijk nu heel aandachtig naar je vissen en garnalen

Nu komt de belangrijkste stap: heel aandachtig naar je vissen en garnalen kijken om te zien of ze bepaalde symptomen vertonen. Zij zullen je namelijk een seintje geven wanneer de CO2 te hoog is. Voor je planten maakt een teveel aan CO2 geen bal uit.

Enkele typische symptomen van CO2-vergiftiging zijn:

  • Naar lucht happen aan het wateroppervlakte
  • Opvallend schuchter worden en gaan schuilen
  • Opvallend passief worden en/of weinig eetlust
  • Vooral bij garnaaltjes: heel snel bewegen en tegen ruiten “springen”

Van zodra je één van deze symptomen ziet, weet je dat je te hoog zit met de CO2 en ga je terug naar de pH-waarde van 2 weken geleden.

Voorbeeldje:

WeekpH waardeOpmerking
Week 1pH 6,9Niets
Week 2pH 6,8Niets
Week 3pH 6,7Niets
Week 4pH 6,6Vissen happen naar lucht
Week 5pH 6,8Terug naar pH waarde van week 2

Zie je het?

In week 4 heb je de max. hoeveelheid CO2 voor je vissen en garnalen bereikt. Vervolgens ga je terug naar de pH-waarde van week 2.

Dit is het pH-profiel waarvan je weet dat het geen gevaren oplevert voor je beestjes.

Het is heel belangrijk dat je zeker de eerste twee dagen alles nauwkeurig in het oog houdt. Je moet namelijk onmiddellijk actie ondernemen van zodra je ook maar het minste symptoom ziet.

Ga zeker niet pas op dag 5 kijken, want wie weet heb je dan al schade gedaan en zijn er een aantal beestjes gestorven.

Langzaam te werk gaan en met een arendsoog alles afspeuren is hier de boodschap!

Wat als je nog steeds algen hebt?

Stel dat je al de CO2 hebt verhoogd voor zover het nog veilig is voor je vissen, maar je hebt na een maand nog steeds last van algen, bijvoorbeeld draadalg?

Dan kun je de lichtintensiteit verlagen. Door het zwakkere aquariumlicht, gaan de plantjes iets trager groeien (maar wel goed!) waardoor ze dus ook minder voedingsstoffen en CO2 nodig hebben. Daardoor wordt het CO2-tekort op zijn beurt weer kleiner en kun jij de vraag naar CO2 door de planten beter beantwoorden.

Het resultaat: na een 4-tal weken zou de alg al een pak geminderd moeten zijn.

Conclusie:

Wil je de CO2 van je aquarium verhogen zonder risico voor je vissen en garnalen, dan moet je het volgende doen:

  • Kaamlaag verwijderen
  • Zorgen voor een betere watercirculatie & rimpeling op het wateroppervlakte
  • Héél langzaam de CO2 week per week verhogen en de pH meten met een goede pH sonde (bijv. deze!)
  • Tijdens het verhogen van de CO2 heel goed de vissen in het oog houden voor de minste symptomen

Eventueel kun je dit combineren met een zwakkere lichtintensiteit voor extra effect op de algen.

Heb jij de CO2 al verhoogd? Wat is jouw methode? Of heb je het zelf al meegemaakt dat je je per ongeluk al je vissen hebt vergast?

Laat het mij hieronder weten in de reacties!

ALL-IN-ONE - De alles-in-1 bemesting!

Heb je last van algen? Groeien je planten slecht? Dan zit je met een voedingstekort. Mijn All-in-One helpt je daarvan af!

Zo verhoog je veilig de CO2 in je aquarium zonder je vissen te vergassen | 1 | AquascapingBlog
  • Bevat echt àlles: nitraat, fosfaat, ijzer, sporen, ...
  • Je aquariumplantjes vinden dit spul heerlijk
  • Veroorzaakt 100% geen algen & verkleurt niet
  • Gecertificeerd door de Europese Unie!

En verbeter de gezondheid van je aquariumplanten.
Al meer dan 200 positieve ervaringen!

4.6/5 - (5 stemmen)

Nog interessante artikels:

  1. CO2 in het aquarium: welk CO2 systeem?
  2. Een goedkoop CO2-systeem voor je aquarium? Een brandblusser!

Categorie: Techniek

Reacties

    Heb je een vraag of mening? Laat van je horen! Reactie annuleren

  1. Hendrik says

    19/04/2015 at 20:51

    Misschien voor de zekerheid een zuurstof pompje bij je bak neerleggen dat je die er zo in kan gooien als de vissen allemaal bovenin gaan hangen.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      19/04/2015 at 20:52

      Dag Hendrik

      Een zuurstofpomp kun je inderdaad gebruiken moest er iets mislopen, dan kun je snel het zuurstofgehalte verhogen. Ik zou het wel niet continu in de bak laten.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Hans says

        20/04/2015 at 10:07

        Ik heb ook wel eens gehoord dat een zuurstofpomp juist zuurstof uit je water trekt, doordat zuurstof uit het water zich hecht aan de belletjes en aan de oppervlakte verdwijnen.

        Beantwoorden
        • Gilles says

          20/04/2015 at 12:37

          Hey Hans

          Dat heb ik nog niet gehoord en eerlijk gezegd lijkt dat mij ook niet logisch …

          Groeten
          Gilles

          Beantwoorden
      • Dries Jos says

        11/03/2017 at 16:12

        zuurstof en co2 is dat dan niet hetzelfde?

        Beantwoorden
        • Gilles says

          12/03/2017 at 11:33

          Dag Jos

          Nee, CO2 is koolstof, geen zuurstof.

          Groetjes
          Gilles

          Beantwoorden
  2. Mira says

    19/04/2015 at 20:51

    Ik heb de stroming redelijk goed. Ook de co2 is stabiel. Maar hoe pas ik mijn licht nu goed af? Ik heb led verlichting en weet niet goed een verhouding te vinden met de instelling hiervan. De lichtintensiteit bedoel je daar het witte licht mee verlagen of de RGB aanpassen? Ik heb begrepen dat groen licht ook voor algen kan zorgen.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      19/04/2015 at 20:53

      Dag Mira

      Met lichtintensiteit bedoel ik de sterkte van de lampen (bv wattage of PAR-waarde) niet specifiek de lichtkleur. Heeft je systeem een dimmer?

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Mira says

        20/04/2015 at 07:56

        ja, ik heb een controller TC420. Mijn vissen, regenbogen, happen snel naar zuurstof dus voor hen heb ik er wel continue een zuurstofpompje op staan. Heb een 120x50x60 lxbxh, bak. Een JBL 1901 filter, sera co2 set met reactor (buiten de bak), PH staat overdag op ong 6,6 in de nacht ong 6,3. Grens aangegeven op 6,8. extra stromingspompje en luchtpomp. Stroming is redelijk maar niet optimaal. Maar kan deze niet verbeteren doordat de uitstroom te lage capaciteit blijkt voor mijn bak. Veel planten en vissen. Co2 heb ik in de stappen die je hebt omschreven verlaagt. Ik geef planten voeding in vorm van vloeibaar en middels staafjes.

        Beantwoorden
        • Gilles says

          20/04/2015 at 09:47

          Hey Mira

          Het feit dat de pH waarde nog verder daalt wanneer de lichten uit zijn en de CO2 zelf niets toevoegt, wijst erop dat de bak niet kan “verluchten” en de CO2 niet kan ontsnappen. In principe zou bij een goed verluchte bak de pH waarde na een uur of 2 terug naar het “vertrekpunt pH” moeten stijgen. Stel dat de pH 7,2 is bij de start van CO2 toevoegen, dan zou die ‘s avonds na het stoppen van de CO2 langzaam terug moeten kruipen naar pH 7,2 (in werkelijkheid meestal rond pH 7 à 7,1).

          Heb je een kaamlaag? IS er rimpeling op het wateroppervlakte? Is het een gesloten bak?

          Groeten
          Gilles

          Beantwoorden
          • Mira says

            20/04/2015 at 13:55

            Geen kraamlaag. En tot halverwegen een rimpeling, waar ik vervolgens een stromingspompje heb gezet voor verdere rimpeling. Dan aan de andere kant het luchtpompje die ook voor beweging zorgt. Ik dacht dan ook dat de co2 er te veel uit zou gaan maar gebeurt dus niet. Ik heb er idd een deksel op liggen, zelf gemaakte. Aan de achterkant twee brede gleuven voor de slangen ed. Ivm katten moet de bak dicht blijven. KH is bij ons altijd erg laag, 3. Dat komt zo uit de kraan.

          • Gilles says

            21/04/2015 at 08:41

            Dag Mira

            Is dat een plexiglas deksel misschien? Ik had dat vroeger en dit belemmerde de gasuitwisseling sterk. Kleine verluchtingsgaatjes boren in de plastic hielp goed.

            Groeten
            Gilles

        • Etienne. says

          25/09/2018 at 20:06

          Dag Mira.

          het vald wel op de kh wel aan de lage kant is.hoe lager de kh hoe meer schomelingen van de ph je krijgt.die kh zou wel beter zijn aan de hoger kant tussen 4 a 6 kh is beter.en hoe krijgje die om hoog door gemalen oestreschelpjes in het filter te leggen.kan je kopen in de dierenwinkel, word ge bruikt voor de kippen.maar is voor ons zeer veilig ik gebruik het al jaren, en dat gaat heel goed.en als je dan uw co2 goed op pijl krijgt blijft de kh perfect stabiel door de co2 goed op pijl te houden.

          Beantwoorden
  3. Bas says

    19/04/2015 at 21:44

    Om de lichtintensiteit te verlagen kan je ook wat drijfplantjes in je bak toevoegen.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      20/04/2015 at 09:40

      Hey Bas

      Inderdaad, ook een gemakkelijke en goedkope oplossing :-)

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  4. Hans Wigmore says

    19/04/2015 at 22:22

    Ik gebruik easy-carbo,in een bak van 600 liter. Ik geef 15 ml per dag,8 lampen branden 10 uur per dag. Alles werkt perfect en natuurlijk krachtige watercirculatie.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      20/04/2015 at 09:40

      Hey Hans

      Is dat niet enorm duur?

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  5. Rick says

    19/04/2015 at 22:43

    Mooi artikel gilles

    Beantwoorden
    • Gilles says

      20/04/2015 at 09:40

      Hey Rick

      Bedankt! :-)

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  6. Dutchy says

    19/04/2015 at 23:40

    Hey Gilles,

    Zoals je weet heb ik mijn bak net opnieuw opgestart en jouw advies opgevolgd. Ik heb nog geen bewoners en heb nog niks gemeten maar ben de CO2 nu behoorlijk aan het opvoeren. De continu indicator is namelijk nog altijd echt diep donkergroen…. Ik had al verwacht dat hij wat lichter van kleur zou worden.
    Ik heb nu de bodem van ADA Amazonia die volgens mij de PH beinvloed. Hoe zit deze methode (het meten van de PH) met PH regulerende bodems?

    De bellen gaan nu zo snel dat ik ze haast niet meer kan tellen….. !

    Groetjes!

    Beantwoorden
    • Gilles says

      20/04/2015 at 09:44

      Hey Dutchy

      Alles goed?

      In principe maakt de pH waarde zelf niet zoveel uit, het is de evolutie die van belang is. Je gaat namelijk geen CO2 waarde berekenen zoals bij de pH/KH tabel, daardoor is de absolute pH waarde niet belangrijk. Enkel de manier waarop de pH zakt bij het toevoegen van extra CO2 is belangrijk, want dat toont in hoeverre de CO2 oplost in je bak. Een zwakte bij deze methode is wel de oplosbaarheid bij lage of hoge hardheid van het water, die de snelheid van de pH-verandering kan beïnvloeden.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Dutchy says

        21/04/2015 at 08:35

        Oh daar zeg je wat inderdaad…… ik ga eens mijn leidingwater controleren.

        Beantwoorden
  7. Hans Wigmore says

    20/04/2015 at 12:58

    Ik gebruik easy-carbo en flinke watercirculatie. Planten groeien als kool. Groetjes Hans Wigmore

    Beantwoorden
  8. Paul says

    20/04/2015 at 13:07

    Hallo Gilles,

    Voor de CO2 toevoeging maak ik gebruik van een diffusor die aan mijn Eheimpomp is verbonden.
    De CO2 wordt in zeer fijne belletjes toegevoegd aan het gefilterde water en sproeit deels krachtig van bovenaf (net boven de waterlijn) in het aquarium. Groot voordeel van deze methode is:
    – dat er ook zuurstof wordt toegevoegd
    – er geen kaamlaag op het water ligt
    – de CO2 zeer goed wordt verdeeld in het aquarium

    Mogelijk nadeel is dat er vast wat CO2 verloren gaat maar dit nadeel weegt niet op tegen de voordelen.

    Met vriendelijke groet,

    Paul

    Beantwoorden
    • Gilles says

      21/04/2015 at 08:40

      Hey Paul

      Dat zal inderdaad wat CO2-verlies veroorzaken, maar die kost is niets vergeleken met dode visjes … :-)

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  9. martijn says

    17/05/2015 at 19:19

    Hallo
    nou ben ik al en tijdje bezig met mijn co2 Toevoeging. Maar nu heb ik en vraag ik lees wel vaker dat en ph controller eigelijk helemaal niet goed is. Maar ik maak dus gebruik van zo’n controller.
    Nu wil ik wel stoppen met het apparaat vanwege kosten en resultaat! Maar nu is mijn vraag hoe stel ik nu een en atomizer Af. Moet ik de tijd klok om het half uur en kwartier aan zetten of de gehele dag zolang mijn licht aanstaat. Hoe kan ik verkomen dat ik mijn vissen vergas! Omdat de atomizer een werk druk van 3 bar nodig heeft! Mvg martijn.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      20/05/2015 at 12:36

      Hey Martijn

      Ik ben ook geen voorstander van pH controllers. Ze werken prima, maar naar mijn mening ga je teveel focussen op een specifieke pH-waarde ipv naar je planten te kijken. Bovendien moet die sonde altijd goed geijkt zijn, of je zit helemaal in de problemen. Liever gewoon manueel dan, maar dat is mijn mening.

      Een atomizer moet je gewoon op de filterslang monteren en klaar. Je moet die niet afstellen ofzo, dat doe je met je CO2 drukregelaar en naaldventiel. Ik raad aan om 1u voordat de lichten aangaan te beginnen met CO2 toe te voegen en 1 uur voordat de lichten uitgaan terug af. En hoe je vergassing van je vissen voorkomt: laag beginnen en heel langzaam de CO2 verhogen zoals beschreven in dit artikel. Begin desnoods ook met weinig lichtintensiteit om algenproblemen te voorkomen.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • martijn says

        23/05/2015 at 19:05

        Dankje wel voor de reactie! heb vandaag de ph controller verwijdert en heb hem nu manueel met en en tijd klok hopelijk komt het zo goed. Mvr martijn

        Beantwoorden
  10. Milco says

    22/06/2015 at 10:37

    Mijn bak krijgt via het raam licht binnen, moet je dan co2 toevoegen of alleen met licht aan? Ik maak gebruik van een tijdventiel en gaat open als de lampen aan gaan.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      23/06/2015 at 08:15

      Hey Milco

      Tenzij het heel de dag lang knal in het licht staat, kan het niet zo’n kwaad. CO2 moet je wel altijd toevoegen minstens 1 uur voordat de lichten aangaan, het heeft namelijk tijd nodig om te mengen met het water en zo beschikbaar te zijn voor je planten.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  11. Coos says

    22/07/2015 at 17:19

    Hoi Gilles,

    Mooi artikel, ik blijf al je blogs met plezier lezen! :)

    Maar ik heb een vraag:
    Is het normaal dat de PH na de start van CO2 toevoeging, gedurende de dag steeds verder daalt?
    Zo ben ik gisteren om 11 uur met CO2 begonnen. Ik had toen een PH van 7,16. Na een uur PH 6,79. Om 13uur PH 6,54. 14 uur PH 6,47. Om 17uur PH 6,4 en om 21uur 6,35. Toen ging het licht en de CO2 toevoer uit, waarna de CO2 weer langzaam ging stijgen.

    Mijn aquarium heeft m.i. een goede circulatie, mooie rimpeling aan het oppervlak en geen kaamlaag.
    Het gaat om een aquarium van 120x50x60cm (lengte x breedte x hoogte) met een CO2 toevoer van 4 bubbels per seconde.

    Ik hoor het graag.
    groeten, Coos

    Beantwoorden
    • Gilles says

      03/08/2015 at 21:12

      Hey Coos

      Sorry voor de late reactie, ik was op vakantie! En bedankt voor het lezen van mijn artikels en de complimenten :-)

      Ja, als je weinig zuurstof hebt in je aquarium dan gaat de hoeveelheid CO2 steeds stijgen en blijft die onstabiel. Met voldoende zuurstof in je aquarium kun je dat probleem vermijden, ik leg dit fenomeen uit in dit artikel: https://www.aquascaping-blog.com/1736/zuurstof-aquarium-vis-plant (ergens halverwege de pagina).

      Heb je al geprobeerd om de lichtintensiteit te minderen in plaats van de CO2 te verhogen? Dan loop je minder risico voor je vissen want dan kun je weer wat minder CO2 toevoegen (zwakker licht = tragere groei = minder vraag naar CO2). Voor je planten maakt het niet zoveel uit, ze zullen vooral trager groeien.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  12. arend says

    15/08/2015 at 13:15

    is het erg om een zuurstofpompje op je aqurium aan te sluiten met in amen werking met co2? grtjes arend

    Beantwoorden
    • Gilles says

      15/08/2015 at 13:34

      Hoi

      Helaas heb ik dit nooit geprobeerd, geen idee dus!

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  13. arend says

    15/08/2015 at 14:38

    hallo had nog een vraagje hoeveel graden mag een aquarium wezen ik kan het niet helemaal goed krijgen die van mij staat op 26 graden en mijn thermostaat laat ik elke dag wat zakken die staat nu op 22 maar hij blijft maar op 26 staan heb ook al wat ander water er in gedaan maar niks helpt en de thermometer werkt goed als ik water ververs wie kan mij helpen mvg arend

    Beantwoorden
    • Gilles says

      15/08/2015 at 15:15

      Hey

      Dat hangt af van de vissen en planten die je hebt. 26° is wel al een beetje aan de bovengrens, ik zou het niet hoger laten komen. Desnoods kun je een ventilator erboven plaatsen om het af te koelen en regelmatig het verdampte water aanvullen met frisser kraanwater.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • arend says

        15/08/2015 at 17:18

        oke de vissen doen het nog goed maar ik zal de tip van je doen alvast hartelijk dank gilles

        Beantwoorden
  14. Michael Janssen says

    25/08/2015 at 18:11

    Hallo Gilles,

    Ik merk dat ik met de dag minder algen in mijn bak krijg, dus bovenstaande methode werkt zeker!
    Echter nog 1 klein vraagje.
    Het magneetventiel staat bij mij de gedurende dag aardig lang open. Dit zie ik ook aan de ph waarde.

    Op het moment is mijn kh 5 en de ph-controller is ingesteld op 6.6.
    Ik zie dat mijn co2 installatie de grootste moeite heeft om de ph naar dit punt te brengen (en te houden).

    Wat zou ik hier nog eventueel aan kunnen veranderen?

    Groetjes Michael

    Beantwoorden
    • Gilles says

      26/08/2015 at 12:42

      Hey Michael

      Je zou kunnen overschakelen naar een CO2-reactor als je die nog niet gebruikt, die werken efficiënter dan de andere CO2-systemen en zouden dus de pH sneller naar onder moeten brengen.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Michael Janssen says

        26/08/2015 at 16:38

        Hallo Gilles,

        Die heb ik inderdaad al in gebruik ;)
        Tevens heb ik in de bak nog een stromingspompje liggen, zodat alle co2 goed door de bak gaat en dus ook naar mijn ph elektrode (deze is tevens op korte termijn geijkt)

        Groetjes Michael

        Beantwoorden
  15. Martin says

    19/11/2015 at 23:28

    Hallo allemaal. Ik heb het ook gehad dat ik langzaam vis sterfte had. Sommige zien er erg gezond uit en sommige gingen raar doen. Ik had in 3 dagen 50 kardinaal tetra’s verloren en 2 cori’s.
    Bedankt voor dit artikel het heeft mij erg geholpen. Ik heb zelf een discus bak waar ik mijn Ph wil verlagen. Mijn Ph loopt zeer snel op waardoor ik steeds veel CO2 moet toevoegen. Weten jullie misschien waardoor ik dit zou kunnen verminderen. Heb ook drijfplanten zou dit misschien een probleem kunnen vormen voor het zuurstof gehalte in mijn aquarium?

    M.v.g.

    Martin

    Beantwoorden
    • Gilles says

      20/11/2015 at 12:26

      Hey Martin

      Tenzij je drijfplanten echt alles volledig afdekken (bijv. een plaag van waterpest), dan lijkt me dat geen probleem. Loopt de pH op tijdens de dag wanneer je CO2 toevoegt?

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Martin says

        20/11/2015 at 14:54

        Hey Gilles,

        Bedankt voor je reactie. Mijn Ph loopt erg snel op. Mijn magneet ventiel gaat bij 6,8 Ph zeker elke 20 minuten flink bij geven om rond deze Ph te blijven. Ik had met een 2KG fles maar 2 weken gedaan. Door deze site ben ik er achter dat ik teveel wil zakken in 1 keer. Helaas durf ik het niet op dit moment aan om opnieuw te starten met Co2, Ik heb nog een klein beetje draad alg. Ik ben van een ph van 6,8 in 1 dag naar een Ph van 7,8 door mijn CO2 uit te zetten. Waarschijnlijk moet ik mijn filter materiaal gaan veranderen. Heb nu niks Ph verlagend in mijn aquarium dan 3 stukken kienhout.

        Groeten,

        Martin

        Beantwoorden
        • Etienne says

          27/12/2015 at 18:57

          Hey Martin.

          als uw ph niet gemakkelijk naar beneden gaat zou het wel eens kunnen dat kh te hoog is, en ook eens kijken naar uw gh want te hard water kun je heel moeilijk de ph laten dalen.

          groetjes.

          Etienne.

          Beantwoorden
  16. Etienne says

    21/01/2016 at 13:30

    Hey Gilles.

    ik heb een vraagje, ik zou graag de co2 snachts af zetten, maar nu is de vraag mag ik de co2 controler op een tijdsklok zetten zou dat geen probleem geven op dat die dan een paar uur afligt.

    groetjes.

    Etienne.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      23/01/2016 at 13:53

      Hey Etienne

      Geen idee, op dat vlak heb ik geen ervaring met pH controllers eerlijk gezegd!

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Etienne says

        24/01/2016 at 13:02

        Hey Gilles.

        zetten jullie dan snachts de co2 af.het zou natuurlijk wel veel goedkoper zijn he.

        groetjes.

        Etienne.

        Beantwoorden
  17. Remon says

    27/02/2016 at 20:59

    Hallo ik heb een vraag,

    Ik heb een co2 systeem aangeschaft van dennerle met een schakeling waardoor er s’avonds geen co2 word toegevoegd.
    Nu heb ik in de beschrijving gelezen dat de basis instelling 10 bellen per minuut per 100 l bedraagt.
    Ik heb een bak ban 120 l, en heb ik gemerkt dat als is de diffusor helemaal beneden in de bak plaats er niets gebeurd niets wat ik levens ook wel begrijpelijk vind namelijk het drukverschil. Maar ik vraag me af wat de juiste hoogte van de diffusor is en wat nu de beste plaats is om de diffusor te plaatsen betreft de stroming vlakbij de zuigzijden of perszijden pomp of juist helemaal niet?

    vriendelijke groet,

    Remon van Diepen

    Beantwoorden
    • Etienne says

      28/02/2016 at 19:23

      Dag Remon.

      volgens mij hebje een diffusor van denerle.( een flipper of ben ik mis).die moet je normaal aan het opervlak plaatsen zo dat de co2 mee gaat met de stroming.en zo gaat de co2 naar de planten toe.zo dus plaatsen aan de uitgang van uw filter.

      groetjes.

      Etienne.

      Beantwoorden
      • Gilles says

        02/03/2016 at 08:57

        Hey Etienne

        Zo’n flipper plaats je inderdaad best in de stroming voor extra efficiëntie!
        (maar ik denk dat Remon een glazen diffusor bedoelt)

        Groeten
        Gilles

        Beantwoorden
    • Gilles says

      02/03/2016 at 08:59

      Dag Remon

      Als het een glazen diffusor is: zo laag mogelijk en tegenover de filteruitlaat. Dus filteruitlaat links en diffusor rechts onderaan bijvoorbeeld. Op die manier moet de CO2 een grotere afstand afleggen + het zit in de stroming.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  18. Etienne says

    05/03/2016 at 19:29

    Hey Gilles.

    ik heb een vraagje, zo een atomizer, hoe lang zou die mee gaan.ik heb die van mij zo al een 2 jaar in dienst.zou dat kunnen verslijten.ik kuis hem wel regelmatig maar ik vraag mij af hoe lang zo een ding mee gaat.

    groetjes.

    Etienne.

    Beantwoorden
  19. Etienne says

    23/07/2016 at 13:42

    Beste Gilles.

    ik heb nu wel al eens onder vonden als je kh te laag komt ongeveer 2 dat ook de kleur van uw co2 dropcheker donker der word.zo dus ik neem aan dat er dan wel minder co2 voorhanden is als de kh te laag komt.ik heb dan mijn kh stilekes aan verhoogt naar 6 en de kleur werd lichter licht groen bijna geel.zo dus de kh heeft wel een grote invloed op de co2. het is dan belangrijk dat uw kh zeer goed staat zeker als je leidingswater gebruikt.zo heb ik het onder vonden.

    groetjes.

    Etienne.

    Beantwoorden
  20. Nico Callewaert says

    09/06/2017 at 09:20

    Dag Gilles,

    (Ik heb reeds op een andere plaats op deze site een vraag geplaatst, maar ik vind die niet meer terug).

    Mijn planten zagen er niet goed uit. Gebruikte vloeibare CO2. Op aanraden van de aquarium winkel dit product gekocht :

    http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/zin-en-onzin-over-de-carbo-plus

    Zoals in de handleiding, iedere dag gezorgd dat er een streepje meer oplichtte. CO2 dus opgedraven. Maar sinds het begin dat ik het apparaat gebruik, nu ongeveer 1 week, heb ik reeds 2 vissen dood en is er een derde waar er haast geen leven meer in zit. Het valt echt wel op dat het is sinds dit apparaat erin zit. Ik moet zeggen dat er serieus wat luchtbelletjes uit dat ding komen. Piepklein wel, maar zeer veel. Ik heb een Co2 test gekocht gisteren en die kleurt eigenlijk niet meer op dan wat zich in de groene zone bevindt. Wat me gisteren vooral opviel is dat vele vissen op de grond van het aquarium, op het grind hangen. Ze liggen niet, maar zweven net boven het oppervlak en bewegen zeer weinig. Dit is anders gedrag dan een week geleden waar ze nog erg levendig rondzwommen. Maar met die vloeibare Co2 en easylife Profito geraakte ik ook geen meter verder. De planten zagen er gewoon niet goed uit. Ik heb wel de indruk dat jouw All-In-One product stukken beter is, nu zit er tenminste ijzer in het water. Want die test verkleurde vroeger ook amper. Wat ik gisteren ook nog gedaan heb is de uitlaat van de filter een stuk omhoog getrokken zodat deze dichter bij het wateroppervlak zit en zo meer stroming maakt. Ik ben verzot op het aquarium en de vissen en het doet me toch wel iets om een dode vis te zien liggen. :-(

    Zou u enige raad hebben? Vele dank alvast, Nico

    Beantwoorden
    • Gilles says

      09/06/2017 at 10:27

      Hey Nico

      Ik heb geen ervaring met dit toestel, maar het zou me verwonderen dat dit de dode vissen zouden veroorzaken. Zou het geen louter toeval zijn?
      Is er ook voldoende watercirculatie & zuurstof in het water? Misschien heb je nu veel meer CO2 dan vroeger en zijn de vissen die plotse verhoging (nog) niet gewoon?

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
      • Nico Callewaert says

        09/06/2017 at 10:56

        Dag Gilles,

        Ik hoop dat het toeval is, maar denk inderdaad wel dat er nu veel meer Co2 in het water zit en omdat u spreekt in uw artikel over het “vergassen van vissen” bij teveel Co2 moest ik eigenlijk onmiddellijk daaraan denken.Wat watercirculatie betreft zit er nu toch een ferme rimpel op het wateroppervlak. En de Co2 test vertoont eigenlijk geen abnormale verkleuring. Ik moet wel zeggen dat mijn zoon enkele dagen geleden de filter uit het stopcontact gehaald heeft om op zijn playstation te spelen. Dat ding heeft een ganse namiddag afgelegen en ‘s avonds lag er een ganse waas op het water die dat apparaat aangemaakt had. Heb het pas laat op de avond opgemerkt. Hebt u eventueel een lijstje van producten die u wekelijks of zo toevoegt aan uw aquarium? Of doet u er net niks in? Misschien doet al die flesjes meer kwaad dan goed. Ook gebruik ik 50/50 leidingwater/osmosewater om te verversen. Aan het leidingwater voeg ik wel iets toe om geschikt te maken voor aquarium.

        Vele dank en groeten, Nico

        Beantwoorden
        • Gilles says

          09/06/2017 at 15:58

          Hey Nico

          Zo’n dingen zijn inderdaad gevaarlijk voor een aquarium, maar ik vraag me dan af of je de problemen dan niet veel eerder zou zien ipv enkele dagen later. Of was dit in dezelfde periode?

          Groetjes
          Gilles

          Beantwoorden
  21. Peter says

    05/10/2017 at 21:01

    Heb vandaag een CO2 diffuser van Sera (kunststof) geplaatst.
    De visjes zwemmen door de CO2 belletjes of blijven daar af en toe boven hangen.
    Kan dit kwaad?
    Hoor het graag ?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      06/10/2017 at 09:47

      Hey Peter

      Nee hoor, kan geen kwaad :-)

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  22. Glenn De Maeyer says

    29/12/2017 at 14:47

    Hey Gilles,

    Ik heb een koud aquarium van 1,20m (ong, 240l) waarin ik 4 anubias hastifolia’s op stenen gebonden staan heb. Het is een open aquarium, met een fijne laag zand en een paar grote keien. Mijn verlichting is met led strips (wit en rgb), laag gedimd met een controller. Ik bemest “momenteel” nog met producten van easy life en geen CO2. Vroeger deed ik er alle dagen wat easy carbo in maar omdat ik bij mijn tropisch beplant aquarium er een deftige co2 installatie heb in gestoken koop ik dit niet meer aan. Nu merk ik dat ze het niet goed meer doen. Vroeger stonden er ook 2 javavarens in maar deze zijn langzamaan afgestorven. Volgens mij komt dit door de easy carbo, ik heb nu al redelijk wat geexperimenteerd en gemerkt dat redelijk wat planten niet tegen easy carbo kunnen, in mijn ervaring (Vallisneria, Hygrophilia, javavaren, drijfplanten zoals pistia en limnobium) deze zijn allemaal beginnen afsterven terwijl ik easy carbo gebruikte en andersom terug beginnen groeien als ik ermee gestopt was. Nu zou ik toch graag wat CO2 in mijn koud aquarium willen brengen en er terug javavarens in steken. Ik dacht door de kleine bezetting traag groeiers en weinig licht om het eens te proberen met een söchting carbonator. Ze zeggen dat het goed is voor aquariums tot 250l en het 1 maand lang 1gram co2 per dag levert. Zou dit enige opbrengst zijn voor mijn anubias en javavarens?

    Met vriendelijke groeten Glenn De Maeyer

    Beantwoorden
    • Gilles says

      04/01/2018 at 15:39

      Hoi Glenn

      Sommige planten kunnen inderdaad niet zo goed tegen vloeibare koolstofbronnen, een bekend voorbeeld daarvan is Vallisneria.

      Wat betreft de Carbonator: geen ervaring mee dus daar kan ik je niet echt mee helpen. Maar is het wel nodig om CO2 toe te voegen in zo’n aquarium met die planten? Ze kunnen namelijk prima zonder overleven …

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  23. marcel says

    20/06/2019 at 14:29

    Hoi Gilles,

    Vandaag zag ik ineens dat de vissen erg onrustig werden en naar adem aan het happen waren. Ik heb direct de co2 pomp uitgezet en water ververst. De vissen knappen nu na 3 uurtjes gelukkig weer op.

    Nu heb ik een soort kroos (volgens mij de Azolla caroliniana) als oppervlakte plant met als doel het licht wat te beperken. Deze kroos ontstond toen ik een paar drijfplantjes had besteld. Ik vond het mooier dan de drijfplanten omdat de wortels niet zo groot zijn.

    Kan de co2 ophoping te maken hebben doordat het co2 niet weg kan door de kroos?

    Andere vraag, hoe snel kan ik weer met co2 starten als mijn vissen het zo zwaar hebben gehad?

    groeten,
    Marcel

    Beantwoorden
    • Gilles says

      21/06/2019 at 20:56

      Dag Marcel

      Ik kan me wel voorstellen dat dit een gelijkaardig effect kan hebben als een kaamlaag, wanneer er téveel drijfplanten zijn.
      Wat betreft CO2 heropstarten: gewoon beginnen met een lagere instelling als de laatste keer dat je problemen had.

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  24. Toon Bodd says

    01/09/2020 at 15:24

    CO2 ook uit als het licht uit is?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      09/09/2020 at 15:20

      Dag Toon

      Inderdaad! :)
      CO2 wordt ‘s nachts niet opgenomen door de planten, ze produceren het zelf. CO2 ‘s nachts toevoegen heeft dus heel weinig nut en is eerder verspilling.
      Je kan het automatisch uitschakelen door middel van een magneetventiel op je CO2-drukregelaar.

      Groetjes
      Gilles van AquascapingBlog

      Beantwoorden
  25. Coco says

    31/01/2022 at 15:05

    Hai ik kreeg draadalg, ik heb mijn licht gelijk korter gezet, en easycarbo iedere dag op 50 lt bak 1 ML ik behalve mijn filter pomp ook een een luchtpompje, snachts gaat die uit.
    PH was te niet goed nitriet niet goed CO2 ook niet.

    Gemeten met strips van pro jJBL, is mijn NO1 0,25 mg CO2 15mg rest staat op groen PH is 7,8 was vorige maand dus niet goed.

    Beantwoorden

Zoeken in deze website

Over mij

Must-reads voor een gezonde plantenbak

  • Populair
  • Recent

Bekijk artikels volgens categorie

Wat zoeken andere aquaristen vooral?

ADA algen algen bestrijden algen in het aquarium algenproblemen aquariumfilter aquariumplanten aquariumverlichting aquarium verlichting aquascaping baardalg blauwalg bruine alg co2 co2 bemesting co2 meten co2 systeem draadalg dry start methode estimative index fosfaat garnalen garnalen aquarium george farmer groene puntalg groen water gulden snede hardscape hemianthus callitrichoides Iwagumi javamos Nature aquarium nature style nature style aquarium nederlands aquarium nitraat NO3 plantenvoeding PO4 takashi amano verlichting voedingsstoffen voorgrondplantjes Wabi-Kusa watercirculatie

Zoek op deze website

Copyright (c) 2020 - AquascapingBlog
Privacy beleid • Interessante links • Affiliate links