• Mijn shop
  • Contacteer mij
  • Over Aquascaping-blog.com

AquascapingBlog

Dé blog over aquascaping, algbestrijding & aquarium plantenvoeding

  • Voedingsstoffen
  • Algen bestrijden
    • Baardalg
    • Blauwalg
    • Draadalg
    • Bruine alg
    • Groene puntalg
    • Groen water (zweefalg)
    • Staghorn alg
  • Beginners
  • Techniek
  • Aquascaping
  • Inspiratie nodig?
Je bent hier: Home / Algen bestrijden / Veroorzaakt aquarium plantenvoeding algen in je aquarium?

Veroorzaakt aquarium plantenvoeding algen in je aquarium?

Geschreven op 21/03/2012 door Gilles 67 Reacties

Voedingsstoffen in het aquarium voor een goede plantengroei

Algen in het aquarium zijn de grootste vrees voor elke aquarist. Zeker voor beginners is dit een groot probleem en vaak betekent het ook het einde van de hobby. Algenproblemen in het aquarium zijn echter ook vaak het gevolg van verkeerde informatie die op internetfora (en zelfs boeken!) te vinden is. Dit artikel legt in begrijpbare taal waarom dit zo is. Alle informatie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en de jarenlange ervaring van enkele kenners, waaronder Tom Barr van TheBarrReport.

Wat is de oorzaak van algen in het aquarium?

Heb je je al ooit afgevraagd waarom de bakken op de AGA Aquascaping Contest altijd volledig algvrij zijn? Dat komt omdat deze aquariums zeer stabiel zijn. Algen houden van aquariums die onstabiel zijn. Wat maakt een aquarium dan onstabiel? Te weinig biomassa, onvoldoende voedingsstoffen en watercirculatie, onstabiele CO2, te sterke verlichting, …

Een vaak voorkomende misvatting is dat een teveel aan nitraat of fosfaat algen veroorzaakt. Dit klopt echter niet en is gebaseerd op verouderde en achterhaalde literatuur (zie ook: Bachmann et al., 2002; Canfield, 2007). De praktijk heeft namelijk uitgewezen (ook in mijn eigen aquarium trouwens) dat een tekort aan voedingsstoffen tot algen leidt. Van zodra één element ontbreekt in de voeding van de aquariumplanten, dan stagneert de algemene groei van de plant (zie “Wet van Liebig”). Door op regelmatige basis nitraat, fosfaat, CO2 en micro-elementen toe te voegen aan het water creëer je een optimale groeiplaats voor je aquariumplanten. Je aquariumplanten kun je eigenlijk  een beetje vergelijken als de natuurlijke “concurrenten” van je algen. Hoe beter zij dus groeien, hoe minder kans de algen krijgen om zich te tonen.

Wet van Liebig

Waarom dacht men vroeger dan dat nitraat en fosfaat algen veroorzaakten? Vermoedelijk omdat die stoffen voornamelijk uit vissenvoer en uitwerpselen werd gewonnen. Tijdens het rottingsproces worden die producten omgezet in nitraat en fosfaat die op hun beurt dus als voeding voor de planten zorgen. Helaas ontstaan tijdens dat rottingsproces ook andere stoffen die wel algen veroorzaken, bijvoorbeeld ammonium. Tegenwoordig kun je nitraat en fosfaat gewoon in flesjes kopen, er komt dus geen rotting bij te pas en dus ook geen algen!

Wat moet je niet doen bij het bestrijden van algen?

Vaak wordt aangeraden om minder voedingsstoffen toe te voegen aan het aquariumwater. Dit heeft echter een averechts effect en zal het algenprobleem enkel nog vergroten. Algen hebben namelijk minder voedingsstoffen nodig dan aquariumplanten om te gedijen. Door de algen te “verhongeren” ga je dus eerder je planten verhongeren waardoor de natuurlijke  concurrentie van de algen volledig wegvalt en je eigenlijk vrij spel geeft aan de algen.

 

Staurogyne Repens

 

Een ander hekelpunt is een te sterke aquariumverlichting, waardoor het onmogelijk wordt om nog voldoende voedingsstoffen toe te voegen. Tot slot, de sleutel tot succes is een goede en stabiele (!!) balans tussen macro-elementen (CO2, NO3, PO4), micro-elementen (Fe, Mn, B, …) en verlichting.

Algen bestrijden in het aquarium

Heb je toch algenproblemen? Dan ga je best na waar het probleem ligt. Meestal is instabiele CO2 toevoeging de oorzaak aangezien die het moeilijkste te meten valt. In het artikel “CO2 in het aquarium meten” lees je alvast hoe je je CO2 kunt meten. Hieronder ook nog enkele tips om algenproblemen op te lossen:

  • Stofzuig het substraat, verwijder zoveel mogelijk alg en beschadigde bladeren en doe een stevige waterverversing;
  • Voeg voldoende voedingsstoffen toe (in mijn bak bijvoorbeeld 30ppm NO3 en 3ppm PO4);
  • Kijk je CO2 systeem na en verifieer of je wel voldoende toevoegt;
  • Verlaag je lichtsterkte en -duur (8 uur is voldoende voor de fotosynthese);
  • Zorg voor voldoende watercirculatie, dit zorgt voor een betere verspreiding van de voedingsstoffen. Kies een filter die ongeveer 10x de aquariuminhoud filtert (voor “high-tech” bakken);
  • Voeg algeneters toe aan je aquarium (bijvoorbeeld Amano garnalen).

Heb je last van een specifiek type alg? Bekijk dan even de algensectie van deze blog, daar vind je de oorzaak én de oplossing voor elke algensoort.

Vond je deze post interessant? Vergeet dan zeker niet lid te worden van onze Fan page en je ervaring te delen met andere aquascapers!

ESTIMATIVE INDEX KIT

Heb je last van algen? Groeien je planten slecht? Dan zit je met een voedingstekort. Maak nu je eigen meststof met mijn "EI Kit".

Veroorzaakt aquarium plantenvoeding algen in je aquarium? | 1 | AquascapingBlog
  • Super gemakkelijk én goedkoop
  • Alle stoffen in 1 pakketje, met handleiding
  • Doet je plantjes lekker groeien
  • Gecertificieerd door de Europese Unie

En verbeter de gezondheid van je aquariumplanten.

5/5 - (1 stemmen)

Nog interessante artikels:

  1. De Estimative Index: onbeperkte meststoffen voor een gezonde plantenbak
  2. Is nitraat in het aquarium schadelijk voor je vissen?
  3. Algen in het aquarium
  4. 5 tips om je aquarium in topvorm te houden tijdens de vakantie!

Categorie: Algen bestrijden, Voedingsstoffen

Reacties

    Heb je een vraag of mening? Laat van je horen! Reactie annuleren

  1. gerard says

    11/05/2012 at 16:09

    heb 6 weken terug aqaurium opnieuw ingericht. 4 weken alleen planten , alles bleef goed. Nadat er vissen zijn ingekomen wordt het water groen. Wie heeft een advies.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      11/05/2012 at 17:29

      Beste Gerard. Ik vermoed dat er een ammoniumpiek is ontstaan door het toevoegen van de vissen. Ik raad je aan om regelmatig te verversen tot het groen water weg is en desnoods een UV-filter te installeren (tijdelijk). Als het daarna terugkeert, heb je waarschijnlijk teveel licht en zou ik eens zien om het licht wat te minderen.

      Beantwoorden
  2. eric says

    15/09/2012 at 15:57

    Beste Gilles,
    Wat een hoop boeiende informatie vind ik hier. Ik heb al geruime tijd een aquarium en begin me steeds meer te verdiepen in de materie.
    Zo heb ik nu een CO2 installatie, voeding, en zelfs een philips purifier. Bedankt voor al je informatie.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      17/09/2012 at 18:43

      Bedankt en succes!

      Beantwoorden
  3. Mirjam says

    26/04/2013 at 15:55

    Wat een leuke site.
    Ook ik heb een ‘klein’ beginners aquarium (Fishome 60 cm 48 l) en worstel al maanden met lelijke algen. Ik heb algovec en protalon gebruikt. Water ververst. Ik filter nu met kool. Doe de lamp minder lang aan. Maar het mag niet baten. Teveel vissen heb ik niet. Ik heb er maar 10. Wat kan ik verder nog doen?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      29/04/2013 at 10:35

      Hey Mirjam

      Stuur mij eens een mailtje (via “Contact” bovenaan), dan kan ik je daar verder helpen :-)

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  4. philan says

    13/05/2013 at 18:22

    Best Gilles,

    Ik heb een aquarium van 240 L met 60kg kiezels dus ik vermoed een netto water waarde van 180 L

    Ik heb profito, nitro, fosfoe en ferro als plantenvoeding.

    Nu heb ik gelezen over de EI methode?
    Maar begrijp het allemaal niet zo goed hoeveel ik nu van elk moet toevoegen?

    Wat moet ik toevoegen van elk van deze voedingsstoffen op dagelijkse basis met een waterverversing van 50% per week?
    En wat moet ik toevoegen op wekelijkse basis met een waterverversing van 50% per week? (als ik op reis ben bijvoorbeeld.

    Wat bedoel je eigenlijk met PPM?

    Alvast bedankt voor je feedback.
    Mvg,
    Philip

    Beantwoorden
  5. Patrick Schreurs says

    25/05/2013 at 18:11

    Dus als ik het goed begrijp.
    Wanneer je een ph gestuurde co2 installatie gebruikt moet er altijd voldoende co2 voorhanden zijn. Immers als de planten meer verbruiken zal de ph sneller dalen en zal er dus meer c02 toegevoegd worden.
    Als je in dit geval toch last hebt van algen dan zijn er te weinig voedingstoffen aanwezig. Dus moet je meer plantenvoeding gebruiken. Of je verlichting verminderen.
    Correct?

    Nog een vraag over verlichting. Je zegt de verlichting intensiteit verminderen. Is het ook een mogelijkheid om de verlichtings duur te verkorten door bv een pauze in te lassen tijdens de middag

    Beantwoorden
    • Gilles says

      29/05/2013 at 21:31

      Dag Patrick

      De opname door de planten zal inderdaad invloed hebben op de pH/KH. Het probleem is dat je pH-controller werkt op basis van de pH/KH tabel en die meet praktisch altijd een veel hogere CO2-waarde dan in realiteit. Wat ideaal is volgens de pH-controller is dus vaak een CO2-tekort in realiteit. Dat komt door de invloed van allerlei zuren die de meting beïnvloeden (zie ook: https://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium).

      Bij algen moet je inderdaad licht minderen of meer voeding toevoegen (in meeste gevallen meer CO2). Of een combinatie van beide natuurlijk. Andere oorzaken kunnen zijn: slecht onderhoud, onvoldoende circulatie, bak die nog onvoldoende gerijpt is, …

      Ik geloof niet in “lichtsiësta’s”. Er is nooit een objectief bewijs geweest dat dit helpt. Bovendien werken je planten (of algen) niet volgens een aan/uitknop, het duurt een tijdje voor ze zich aanpassen aan die verlaagde verlichting. Even een half uurtje of een uurtje uitzetten heeft dus weinig nut.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  6. Jens says

    27/10/2013 at 13:33

    Dag gilles,
    ik ben van plan om een nieuw aquarium in te richten, zou het mogelijk zijn om wat ijzererts te vermalen en dit te vermengen door mijn voedingsbodem. Gaan mijn vissen hier tegen kunnen? Kan ik nadien ook gewoon een brokje ijzererts bij de plantenwortels in de grond steken?
    groeten, Jens

    Beantwoorden
  7. Philip says

    15/12/2013 at 20:25

    Beste Gilles,

    Ik heb een vraagje over de KH waarde van een aquarium.
    Ik heb een aquarium met een veel te hoge KH waarde van 14.
    Mijn GH waarde is rond de 5 wat ok is.
    Er is heel wat info te vinden over de gevolgen van een te lage KH waarde bv onder 4 dewelke gevaarlijk is voor een onstabiel PH.
    Nu wordt er ook gezegd dat een te hoge KH ook niet goed is (>10). Maar de reden waarom dit niet goed is wordt niet vermeld? Is dit niet goed voor de vissen of planten? En waarom? wat is het belangrijkst de GH of KH waarde etc…
    Verder heb ik eigenlijk een stabiel aquarium zonder algen… ik maak wel gebruikt van CO2 met externe reactor, planten voeding profito, nitro, fosfo, ferro. Raad je mij aan om toch een osmose apparaat aan te schaffen om mijn kh waarde laten zakken.

    De aquarium draait reeds 6 maanden en mijn vissen (kardinaal tetra’s) lijken ook geen problemen te ondervinden van deze hoge KH waarde.

    Hieronder vind je mijn Aquascape.

    http://www.youtube.com/watch?v=FejQlQl-nmM

    Mvg
    Philip

    Beantwoorden
    • Gilles says

      26/12/2013 at 10:50

      Hey Philip

      Sorry, late reactie :-)

      Er zijn een aantal planten die het slecht doen in hoge KH’s (bv Tonina), maar dit echt een minderheid. Zo goed als alle aquariumplanten die je in de aquariumwinkel vindt, kunnen prima in een hogere KH (of GH) gehouden worden, ze gaan dan zeker geen vervormingen of dergelijke vertonen.

      Meestal zegt men dat je planten niet in jouw GH/KH-waardes kunnen overleven omdat die waardes niet overeenstemmen met die van de biotoop. Maar omdat de biotoop andere waardes heeft, wil niet zeggen dat ze niet kunnen overleven in jouw waardes. Er zijn zat aquaria te vinden met hogere KH/GH-waardes en toch gezonde planten. Je focust je beter op CO2, bemesting & verlichting voor gezonde plantjes in plaats van hardheden.

      Een osmoseapparaat kun je gebruiken als je wil, maar ik zie er dus geen reden toe. Naar mijn mening: als alles goed draait, gewoon zo laten en niet teveel aan “prutsen”. Kost jou meer geld en werk en misschien zorgt het voor instabiliteit in de bak. Als het prima gaat met je bak moet je het (naar mijn mening) gewoon laten rusten :-)

      Knappe bak trouwens!

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
    • Wesley Haksteeg says

      14/06/2017 at 14:00

      Hoi,

      Wat een prachtig aquarium!

      Hoe krijg je de groene planten op het hout? Groeit dat goed?

      Beantwoorden
      • Gilles says

        15/06/2017 at 10:45

        Hey Wesley

        Kun je vastzetten met katoendraad of zelfs vastplakken.

        Groetjes
        Gilles

        Beantwoorden
  8. paul says

    01/02/2014 at 10:35

    hallo de lampen van dennerle t5 special plant zijn die goed voor mijn bak 100-40-50 hoog 45wt wat voor kleur geven die gr paul

    Beantwoorden
    • Gilles says

      07/02/2014 at 08:51

      Hey Paul

      Die “speciale” plantenlampen hebben weinig nut. Koop je gewoon lampen in de doe-het-zelf-zaak (kleur: 4000K of 6500K) en met het uitgespaarde geld koop je je wat meststoffen. Dat gaat véél meer helpen dan die speciale lampen.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • paul says

        12/02/2014 at 11:45

        hallo gilles ik heb een bak van 100-40-50 juwel bak daar krijg ik alleen lampen van 45wath 98.5 lang die krijg ik niet bij een doe het zelf zaak ik wil geen voedingbodem meer in doen alleen rode klei grpaul

        Beantwoorden
        • Gilles says

          21/02/2014 at 17:03

          Dag Paul

          Dat zijn waarschijnlijk Juwel-lampen? Dan vrees ik dat ge enkel die van Juwel kunt kopen …

          Groeten
          Gilles

          Beantwoorden
  9. paul says

    01/03/2014 at 09:41

    hallo gilles welke plantenvoeding is de beste voor planten
    gr paul

    Beantwoorden
    • Gilles says

      04/03/2014 at 14:44

      Hey Paul

      Er is geen “beste” plantenvoeding, je planten hebben geen voorkeur voor een bepaald merk. Gewoon zien dat ze van alle voedingsstoffen in overvloed hebben (zie Estimative Index) en dat komt goed :-)

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  10. G says

    11/06/2014 at 22:37

    Beste Gilles,

    Op het moment hebben wij last van baard- en penseelalgen. Algenbestrijdingsmiddelen werkt niet. Als mijn vriend de lampen uitdeed dan werden de algen wel minder, maar als we weer op oude toer verder gingen kwam het alg gewoon terug. We hebben extra planten gekocht. We hebben een goede pomp, maar geen CO2 pomp, zou dit echt het verschil maken. We zijn ten einde raad en al die middeltjes kosten een vermogen.

    Groet,
    G

    Beantwoorden
    • Gilles says

      12/06/2014 at 12:31

      Hey Gabrielle

      De oplossing zit eigenlijk verborgen in je commentaar: houd het licht beperkt. Daardoor gaat alles trager groeien, daalt de vraag naar voedinggstoffen en worden tekorten kleiner. Maw: minder risico op algen.
      Lees dit artikel eens, dat is ideaal voor jouw bak: https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  11. natasja says

    01/07/2014 at 14:40

    ik heb sinds vorige week een aquarium . 24 juni kreeg ik van de aquarium verenigingleden diverse plantemn om de bak te vullen. alles zag er goed uit. tot mijn grote schrik zag ik gisteren veel algengroei op 1 plant. lange groene/bruike draden. ook op het glas zit alg. ik heb er nog geen vissen in zitten. wat kan ik nu het beste doen?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      08/07/2014 at 12:43

      Hey Natasja

      Stuur mij anders eens een mailtje (rechts bovenaan deze pagina op “Contact”), dan kijken we er samen naar. Lijkt een combinatie van té sterk licht + bruine alg als opstartalg.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  12. Rob Visser says

    06/08/2014 at 17:57

    Beste Gilles,

    “Voeg voldoende voedingsstoffen toe (in mijn bak bijvoorbeeld 30ppm NO3 en 3ppm PO4);”.
    Wat is ppm? Voeg je dit per week of per dag toe?
    Ik heb PO4 en NO3 gekocht en zie op de achterkant bijv. 1 ml geeft 0,1ppm PO4 staan.
    Hoeveel zou ik dan toe moeten voegen en hoe vaak? Na elke waterverversing?
    De verpakking geeft aan dat ik veel minder moet geven dan dat jij geeft (maar dit ook bijgesteld kan worden).

    Gr Rob

    Beantwoorden
    • Gilles says

      09/08/2014 at 20:24

      Hey Rob

      PPM = parts per million, is hetzelfde als mg/l.

      Na elke waterverversing (wekelijks dus) voeg je gewoon voldoende PO4 en NO3 tot je respectievelijk ongeveer 2ppm en 20ppm hebt.

      Minder geven raad ik af, de kans op tekorten is dan groter en kan tot algen leiden.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  13. Rob Visser says

    23/08/2014 at 07:25

    Bedankt Gilles, ik ben pas begonnen met het toevoegen volgens een schema en doe de wekelijkse waterverversing van 50 % (met kraanwater). Ik ben me aan het inlezen over osmose water maar sluit dit aan bij de methode? Of is dit overbodig?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      23/08/2014 at 21:15

      Hey Rob

      Naar mijn mening niet nodig, tenzij je gaat kweken of heel gevoelige planten hebt (bv Tonina). Maar dat laatste is maar een heel kleine minderheid en hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Mijn mening: bespaar je de moeite en focus (visueel) op de planten, niet de waterwaardes :)

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  14. Edmond says

    09/10/2014 at 12:06

    Beste Gilles,

    Ik geef zo tussen 20 en 30 mg/l CO2 enkel als het licht brandt. Maar een aantal plantensoorten doen het toch niet zo goed, ze kwijnen gewoon weg. (o.a. Belgisch groen, Vallisneriasoorten en Dwerganubias) Dit zijn dacht ik soorten die zonder extra CO2 nog goed kunnen groeien.
    Kun je soms te veel CO2 geven? of te veel plantenvoeding? Ik geef 9 uur licht.

    Beste groeten,

    Edmond

    Beantwoorden
    • Gilles says

      10/10/2014 at 16:47

      Hey Edmond

      Nee, voor je planten kun je nooit teveel CO2 geven (voor je beesten natuurlijk wel). Teveel plantenvoeding is ook geen probleem, je moet al echt héél veel doseren, ver boven de waardes van de Estimative Index (en dat is al onbeperkte voeding voor je planten).

      Ik denk dat het probleem zit bij de veronderstelling dat je CO2 tussen 20 en 30ppm zit. De kans is heel groot dat die in realiteit veel lager zal zijn, ook al zegt je meting van niet. In dat geval moet je altijd de planten geloven, die hebben het altijd bij het rechte eind. Ik zou dus de CO2 beetje bij beetje verhogen en eventueel de lichtsterkte wat minderen.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  15. Luciano Latupeirissa says

    09/12/2014 at 07:47

    Beste gilles,

    Mijn planten die net geplant zijn daar worden de bladeren glazig/doorzichtig en sterven af na een week. Licht staat ongeveer 8 uur aan en krijgt co2, ook extra voeding zoals profito en fe van easylife. Tl licht is daylight van jewel de waterwaardes zijn goed, wat kan het zijn.
    Trouwend zeer informatieve website complimenten.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      10/12/2014 at 12:48

      Hey Luciano

      Bedankt voor de complimenten :-)

      Het is mogelijk dat dit gewoon een reactie is doordat de planten zich nog moeten omzetten van hun emerse naar submerse vorm. Zie gewoon dat je CO2 uitstekend is, dat je voldoende meststoffen toevoegt en dat je regelmatig slechte bladeren wegsnoeit. Op die manier help je hun met de overgang.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  16. Antoine says

    03/02/2015 at 19:15

    Beste Gilles,

    Bedankt voor alle tips! Ik blijf je zeker in de gaten houden wanneer je mailt :P
    Ik heb een vraag.
    Mijn aquarium doet het redelijk. externe filter en 1 x in de 2 a 3 water verversen en heb geen last van algen. nou wil ik toch wat meer planten gaan toevoegen in mijn aquarium bak. Nou heb ik een Dieren winkel die zegt je planten moet je 5 cm uit elkaar plaatsen. Als ik jou foto’s volg zitten jou bakken of die van mede bouwers altijd vol met planten. Kun je me uitleggen hoe dat zit?

    En is mosplantjes een goede toevoeging voor je bak?

    Hoor graag van je.
    Antoine

    Beantwoorden
    • Gilles says

      04/02/2015 at 12:16

      Dag Antoine

      Verwacht je een mailtje van mij?

      Wat betreft je vragen: 5cm lijkt me eigenlijk wel heel veel, kan gerust een cm of 2 zijn hoor. Het gemakkelijkste is om zoveel mogelijk planten vanaf het begin in je aquarium te zetten. Op die manier heb je veel meer biomassa, stabiliseert de bak sneller en raakt hij ook sneller “ingegroeid” omdat je gewoon meer planten hebt. Ik zou daar zeker niet op besparen.

      Mosplantjes gaan voor iedere bak, tenzij cichliden. Ik zou het zeker doen als je garnaaltjes hebt.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Antoine says

        04/02/2015 at 13:11

        Beste Gilles,

        Bedankt voor de tip. Ik ga hier zeker mee aan de slag!

        Met het verwachte mailtje bedoelde ik eigen je nieuwsbrieven. Ik lees ze graag door en kijk dan met mijn gedachten hoe ik mijn bak steeds beetje bij beetje kan optimaliseren.

        Dank je wel voor je antwoord. Antoine.

        Beantwoorden
  17. Willeke says

    18/05/2015 at 21:59

    Hallo,

    Ik heb alg in mijn aquarium, oa zo’n viltachtig groen dekentje, op het wateroppervlak, wat ik er zo uit kan pakken. Deze groeit heel snel weer opnieuw.
    Kan iemand mij vertellen hoe de algsoort heet die ik heb zodat ik er wat aan kan doen.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      20/05/2015 at 08:48

      Hey Willeke

      Dat is een “kaamlaag”. Hoe je hem het best kunt verwijderen staat hier uitgelegd: https://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Willeke van der Hijden says

        20/05/2015 at 08:57

        Hallo Gilles,
        Het laagje is niet olie-achtig maar vilt-achtig. Als ik het eruit pak kan ik het net als vilt uit elkaar trekken. Is dit dan toch een kaamlaag?

        Groeten,
        Willeke

        Beantwoorden
        • Gilles says

          20/05/2015 at 12:33

          Hey Willeke

          Ja, is volgens mij nog steeds een “kaamlaag”, kan in verschillende vormen voorkomen.

          Groeten
          Gilles

          Beantwoorden
  18. tom says

    10/10/2015 at 20:12

    easy carbo (max dosis) en licht terugschroeven naar 8 uur en wekelijks 20proc verversen. Werkt bij mij prima tegen bijna elke alg

    Beantwoorden
  19. Nick says

    02/02/2016 at 15:17

    Allereerst: complimenten voor al je artikelen. Het heeft me enorm geholpen de hobby beter te begrijpen.
    N.a.v. dit artikel blijf ik zitten met één vraag: ik begrijp dat alg vooral ontstaat door voedingstekorten en niet door voedingsoverschotten. Als ik nu echter mijn verlichting slechts 8 uur per dag aan heb, maar ik voeg wel veel easycarbo en meststoffen toe, dan kan het toch zo zijn dat er een overschot aan meststoffen en easycarbo aanwezig is? Het deel dat niet binnen 8 uur verbruikt wordt door de planten bedoel ik dan.
    Wat gebeurt er nu met dit overschot? Ik neem aan dat hier algen van gaan groeien, aangezien de planten niet zoveel kunnen opnemen in 8 uur. Klopt dit?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      02/02/2016 at 16:23

      Hey Nick

      Bedankt :-)

      Algen gaan àltijd voedingsstoffen opgebruiken. Het zijn één van de oudste organisme op deze planeet en veel eenvoudiger van structuur dan je aquariumplanten, die veel complexer in mekaar zitten. Daardoor kunnen ze met véél lagere voedingswaardes overleven. Het is dus onmogelijk om algen “uit te hongeren”, het zijn dan eerder je aquariumplantjes die als eerste het loodje zullen leggen.

      Bovendien heeft de Estimative Index al bewezen dat een overschot aan meststoffen geen probleem is en geen algen veroorzaakt. Focus je op de plantengroei dus, en niet op het inperken van de algen.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Nick says

        02/02/2016 at 16:27

        Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb zeker niet de intentie om algen uit te gaan hongeren. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als mest en co2 in overvloed aanwezig zijn en licht dus de beperkende factor is. Zowel de planten als de algen kunnen dan toch onbeperkt groeien? En dan krijg ik toch een aquarium met goed groeiende planten, maar ook goed groeiende algen (omdat er genoeg voeding is voor beiden tegelijkertijd)?

        Beantwoorden
  20. Sven Schipper says

    27/05/2016 at 07:48

    Hoi Gilles,

    Je biedt 2 soorten voeding aan op je site. Kant en klaar of zelf te mengen. Wat is het verschil? Behalve het gemak.

    Met vriendelijke groet,
    Sven Schipper

    Beantwoorden
    • Gilles says

      02/06/2016 at 09:55

      Hey Sven

      Mijn excuses voor de late reactie, ik was een tijdje op vakantie.

      Het gemak is het grootste verschil. Bij de All-in-One zit ook alles in 1 handig doseerflesje, wat niet mogelijk is bij de EI Kit omdat je daar andere grondstoffen hebt. Wel krijg je bij de poederkit een doseerdopje erbij.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  21. Carny says

    08/09/2016 at 14:06

    Hallo,
    Ik heb een bak van 50 liter. Ik heb net de all-in-one plantenvoeding binnengekregen. Ik heb wel veel planten en veel licht, maar geen CO2. Tenminste ik voeg het niet toe. Hoeveel moet ik dan doseren? 5 ml, omdat ik geen CO2 heb. Of 15 ml, omdat ik wel veel planten en licht heb(?)

    Beantwoorden
    • Gilles says

      12/09/2016 at 11:10

      Hoi

      Je kunt de kleine dosering gebruiken, dat is dan inderdaad 5ml per week :-)

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  22. Peter Bos says

    02/11/2016 at 11:18

    Ik gebruik micro plantenvoeding en geef de dubbele aangegeven dosering omdat ik tijdelijk de estimative index doe dus 50 % waterwissel. IK geef de maximale dosering ferro en toch is mijn fe waarde maar 0.05 en dat is toch veel te laag. Hoe krijg ik de fe waarde op 0.5 ?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      08/11/2016 at 08:47

      Hey Peter

      Als je mijn meststof bedoelt: micro & ferro voegen elk 0,50ppm Fe toe (per grote dosering). Mogelijke redenen waarom jij minder meet:

      1) Héél vaak is de tester gewoon niet nauwkeurig genoeg
      2) Een deel van het ijzer is al “geprecipiteerd” met het fosfaat. Dit wordt deels beperkt door de extra sterke chelators in Ferro, maar zal je uiteindelijk altijd wel hebben
      3) Een snelle opname door de planten

      Waarschijnlijk een combinatie van alle drie oorzaken. Persoonlijk zou ik Fe niet tijdens, je krijgt heel vaak afwijkingen (vooral door reden 1)

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  23. sam says

    12/12/2016 at 10:33

    Dag Gilles, ivbmt de voeding all in one of ik ipv 30ml / 100lt h2o wekelijks te geven ik deze ook dagelijks mag geven? ik heb een bak van 400lt dus 30 x 4 = 120 / 7 = 17-18ml / dag klopt dit? en is dit beter dagelijks ipv wekelijks?
    en klopt dit bij gebruik van een uv-c ik de voeding iets hoger zou moeten toedienen doordat de uv de chelaten afbouwt.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      12/12/2016 at 14:16

      Dag Sam

      De standaarddosering wordt wekelijks toegevoegd, maar als je liever dagelijks doseert dan is dat natuurlijk ook perfect mogelijk. Theoretisch gezien is dagelijks doseren beter, maar in de praktijk zien we daar zo goed als geen invloed van. Zo lang je planten maar genoeg voedingsstoffen hebben van elk element om te groeien (Wet van Liebig).

      Is er een reden waarom je continu UV gebruikt?

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
  24. Wendy says

    15/02/2017 at 22:10

    Goeieavond ik heb alg in me bak ..Planten staan niet echt heel mooi en me ramen en beelden zitten elke keer onder de alg..Ook het water is niet echt helder.. nu is mijn vraag moet ik morgen me bak ver leeg maken en vers water erin doen?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      16/02/2017 at 07:07

      Dag Wendy

      Inderdaad eerst de ruiten en planten schoon maken (sterk aangetaste bladeren snoeien) en enkele dagen na mekaar het water verversen om het groen water te verwijderen. Ondertussen ook nagaan wat de mogelijke oorzaak kan zijn van je algenproblemen en die oplossen. Dat kan vanalles zijn: te sterk licht, teveel visvoer, slechte filtratie/watercirculatie, weinig planten of teveel vissen, …

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  25. Eric says

    28/05/2017 at 10:40

    Beste gilles

    Ik heb een vraagje over jou all in one vloeibare bemesting .is daar een vervaldatum op want ik heb een bus van 5 l en die ben ik al bijna een jaar aan het gebruiken .gaat de kwaliteit niet achteruit ?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      28/05/2017 at 19:24

      Hey Eric

      All-in-One is onbeperkt houdbaar. Het kan wel donkerder van kleur worden of ietsje meer “stof” op de bodem, maar dat doet niets af aan de kwaliteit ervan.

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  26. Huysmans Dirk says

    06/06/2017 at 16:14

    Ik heb een rare, maar positieve ervaring met het bestrijden van bruinalg en blauwalg. Voor ik op vakantie vertrok had ik mijn bak nog grondig proper gemaakt na een kuur met Blue Exit van Easy-Life. Maar voor ik goed weg was zag ik de blauwalg al terug komen. Een gebuur van mij, die ook aquariumliefhebber is, zou mijn planten komen verzorgen. Een tijdje daarvoor had hij mij verteld dat water dat een dag in de zon had gestaan in een kobaltblauwe glazen fles wonderen zou kunnen doen. Maar ik geloof nergens in, zeker niet als ik het niet gezien heb. Ik ben ook anti spiritualiteit of iets in die zin, dus hechte ik daar weinig geloof aan. Als ik na 12 dagen terug thuis kwam was het eerste wat ik deed, kijken hoe de staat was van mijn aquarium. Wel, blijkbaar was er wel een wonder gebeurd want mijn bak straalde als nooit ervoor. Geen alg te bespeuren en mijn plantjes waren helemaal terug gezond. Dus dacht ik dat die gebuur mijn aquarium eens goed onder handen had genomen. Maar niets is minder waar. Hij vertelde me dat hij enkel een paar scheppen water had uitgenomen om water te kunnen toe voegen dat in kobalt blauwe flessen buiten op mijn terras had gestaan. Hij heeft dan elke dag zo’n fles toegevoegd, dat is alles. Geen Co2 tijdens mijn verlof, geen voedingstoffen. Sindsdien doe ik er elke dag een fles bij. Heeft daar nog iemand ervaring mee of weet iemand wat blauw (glas) met water doet dat dat dit effect geeft? Mijn bak staat nu al bijna drie weken zonder schoon te maken, krijgt ondertussen wel al wat Co2, maar straalt nog altijd kristalhelder, super gewoon.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      06/06/2017 at 22:43

      Hey Dirk

      Interessant verhaal, ben benieuwd of andere mensen ook zo’n ervaring hebben. Ik heb het alleszins nog nooit getest :-)

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  27. C Davidse says

    18/05/2018 at 12:42

    Kan ik ook teveel plantenvoeding toedienen?
    Heb geen alg maar toch doen de planten het niet goed , heb ook CO2 systeem van dennerle.
    Alle waterwaardens zijn goed .

    Beantwoorden
    • Gilles says

      27/05/2018 at 11:25

      Hallo

      Sorry voor de late reactie, ik was op vakantie.

      Je kan teveel toevoegen maar in principe zou dat geen algen mogen veroorzaken omdat de meeste aquarium meststoffen van anorganische bron zijn. Daardoor is er geen sprake van rotting, de producten (nitraat, fosfaat etc) zijn al in hun eindvorm. Als het nitraat bijv. van organische bron was (bv afkomstig uit plantenafval) dan kan het wel problemen veroorzaken omdat het eerst een rottingsproces moet doorgaan voordat het nitraat wordt.

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  28. Henk says

    01/10/2018 at 09:16

    Hoi Gilles.
    Een vraagje: mijn aquarium licht gaat overdag pas aan om 4 uur tot 11 uur.
    Gebruiken planten ook voeding als het licht uit is. Moet ik pas voeding geven als het licht aan is? Ik gebruik dat all in one van jou of maakt het niks uit.
    Gr Henk

    Beantwoorden
  29. Rob Visser says

    07/07/2019 at 09:45

    Hoi Gilles,

    Over het algemeen draait mijn aquarium best goed, maar ik blijf op sommige plekken last van algen houden. Ik heb al meerdere voorgrondplanten geprobeerd maar er ontstaat steeds een zwarte aanslag. Ik voeg Co2 toe. De dropchecker is groen. Ik heb led licht met een dimmer. Een intern filter en watercirculatie is door middel van het filter en de wave pump ca 10 keer de bak en ik pas de EI methode toe.
    Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

    Gr Rob

    Beantwoorden
    • Gilles says

      10/07/2019 at 17:30

      Dag Rob

      Een tekort aan voedingsstoffen is het al niet aangezien je de EI volgt. Je zegt dat de drop checker groen is: is die dan licht groen, donker groen, … daar zit namelijk wel een verschil op. Best mik je op lichtgroen.

      Als het ook echt op bepaalde plekken groeit, kan je ook spelen met de watercirculatie tot het betert. Hier is geen echte algemene stelregel voor (wel best practice ma geen vaste regel) dus watercirculatie is een kwestie van testen, testen tot het beter gaat.

      Verder kan je, na eventueel aanpassen van je CO2, ook spelen met de lichtsterkte van je LEDs aangezien die werken met een dimmer. Probeer het eens op 75%, wacht een paar weken en evalueer dan opnieuw je bak.

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  30. Jilles de bie says

    02/11/2019 at 11:10

    Hallo gilles
    Heb je e book gelezen prima tips en informatie
    Mooie foto,s ik heb al van af mijn jeud aquarium,s ben nu inmiddels 65
    En geniet nog steeds van de planten en vissen
    Ik heb geen alg en gebruik sinds een jaar of 4 ledverlichting en zelfgemaakte co2
    Ik zal zeker mijn voordeel doen met jou informatie je bent nooit te oud om te leren
    Succes verder
    Gr jilles

    Beantwoorden

Zoeken in deze website

Over mij

Must-reads voor een gezonde plantenbak

  • Populair
  • Recent

Bekijk artikels volgens categorie

Wat zoeken andere aquaristen vooral?

ADA algen algen bestrijden algen in het aquarium algenproblemen aquariumfilter aquariumplanten aquariumverlichting aquarium verlichting aquascaping baardalg blauwalg bruine alg co2 co2 bemesting co2 meten co2 systeem draadalg dry start methode estimative index fosfaat garnalen garnalen aquarium george farmer groene puntalg groen water gulden snede hardscape hemianthus callitrichoides Iwagumi javamos Nature aquarium nature style nature style aquarium nederlands aquarium nitraat NO3 plantenvoeding PO4 takashi amano verlichting voedingsstoffen voorgrondplantjes Wabi-Kusa watercirculatie

Zoek op deze website

Copyright (c) 2020 - AquascapingBlog
Privacy beleid • Interessante links • Affiliate links