• Mijn shop
  • Contacteer mij
  • Over Aquascaping-blog.com

AquascapingBlog

Dé blog over aquascaping, algbestrijding & aquarium plantenvoeding

  • Voedingsstoffen
  • Algen bestrijden
    • Baardalg
    • Blauwalg
    • Draadalg
    • Bruine alg
    • Groene puntalg
    • Groen water (zweefalg)
    • Staghorn alg
  • Beginners
  • Techniek
  • Aquascaping
  • Inspiratie nodig?
Je bent hier: Home / Algen bestrijden / Algeneters in je aquarium: je persoonlijke “hulptroepen” in de strijd tegen algen

Algeneters in je aquarium: je persoonlijke “hulptroepen” in de strijd tegen algen

Geschreven op 14/08/2017 door Gilles 46 Reacties

Vuurgarnaal algen

Vroeger was ik er geen fan van: algeneters in het aquarium. Ik vond dat je vissen en garnalen enkel moest kopen omdat ze pasten binnen de stijl of biotoop van je bak. En niet puur omdat ze algen opeten.

Maar eerlijk gezegd: dat was behoorlijk kort door de bocht van mij.

Ondertussen ben ik al een tijdje van gedachte veranderd. Het begon met een nanobakje dat ik had ingericht. Hij groeide perfect, super trots dat ik was. Tot ik na week 6 plots serieus veel last begon te krijgen van draadalg …

Aangezien het aquarium al gerijpt was en ik wat leven in de bak wou, dacht ik: “waarom geen algeneters in mijn aquarium zetten?”. En dus kocht ik mij een groepje van 10 Amano-garnaaltjes :-)

Het resultaat was indrukwekkend.

Op een paar dagen tijd hadden ze echt alle draadalg opgekuist. En sterker nog: de draadalg is nooit meer terug gekomen. Top beestjes, echt!

Sindsdien heb ik mijn strategie volledig omgegooid: ik voeg vanaf nu altijd zo snel mogelijk algeneters toe. Op voorwaarde dat ze zich lekker in hun vel voelen in mijn aquarium, natuurlijk.

Maar welke aquarium algeneters zijn dan geschikt voor jouw bak? Ik geef je hieronder enkele tips die je op weg helpen om de geschikte algeneter te kiezen.

De 3 soorten algeneters: aan jou de keuze!

In grote lijnen kun je zeggen dat er 3 soorten algeneters bestaan:

  • Vissen die algen eten
  • Garnalen
  • Slakken

Het leuke hieraan is dat je ongeacht de grootte van je aquarium altijd wel een geschikte algeneter vindt. En soms kunnen dat wel speciale beestjes zijn!

Soort #1: Algenetende garnalen

Garnalen die algen eten zijn mijn favoriet. Altijd als ik ze bezig zie, toveren ze automatisch een smile op mijn gezicht. Ze zijn àltijd druk in de weer met de “opkuis” van je bak, continu grijpen ze met hun schaartjes naar allerlei lekkers.

Echt grappig om te zien :-)

Natuurlijk heb je heel veel soorten garnalen die je in een zoetwateraquarium kunt gebruiken. Maar welke zijn de beste algetende garnalen?

De Japonica garnaal (Caridina multidentata) oftewel Amano garnaal

Takashi Amano zweerde bij deze garnaal, vandaar ook zijn bijnaam. Deze rakker werd namelijk zo goed als in elke aquascape door Amano gebruikt als vaste kuisploeg.

Japonica garnaal

De Japonica garnaal, koning van de algeneters. Bron: Amazoona

Hij is dan ook een van de efficiënste algenetende garnalen die er zijn.

Kijk eens naar het voorbeeldje hieronder. Je ziet in het midden een aquarium vol algen zonder Japonica garnalen, vervolgens links met dezelfde bak met veel Japonica’s en rechts met enkele.

Amano algetende garnaal

Indrukwekkend, toch? Bron: Tropica

Een enorm verschil, toch?

Ze eten ook bijna algen op: draadalg, baardalg, staghorn, … Je noemt het maar, zij kuisen het op ;-)

Vuurgarnaal aka Red Cherry garnaal (Neocaridina heteropoda)

Een stukje kleiner dan de Japonica garnaal, maar toch nog een geduchte algeneter. Bovendien kunnen vuurgarnaaltjes zonder probleem kweken in een zoetwateraquarium, in tegenstelling tot de Japonica.

Vuurgarnaal algen

Deze knappers zijn ook efficiënt tegen algen. Bron: Fishkeeping Advice

Voor je het weet zit je dus met een mini kuisploeg in je bak :-) Ook zij lusten alles wel: algen, visvoer, rottende plantenresten, …

Soort #2: vissen die algen eten

Naast garnalen heb je ook een aantal vissen die wel eens algen lusten en zo helpen je bak proper te houden. Ik heb nog niet alle onderstaande visjes in mijn aquarium gehad (wel de meeste), dus ik baseer mij ook op de ervaringen van andere aquaristen :-)

Welke zijn de beste algenetende vissen?

Otocinclus affinis of vittatus

De Otocinlus is een uitstekende algeneter voor zowel kleinere als grote bakken. Ze zijn super kalm en passen perfect in gezelschapsaquaria. Je kopt ze best in een groepje, dan voelen ze zich op hun best.

Otocinclus algeneter

Toch één van mijn favoriete visjes. Bron: Koicompagnie

Ik zelf combineer ze vaak met garnalen. De garnaaltjes pakken de draadalg of baardalg aan en de Otocinlus pakt de bruine alg aan. Want daar zijn ze echt enorm goed in.

Siamese algeneter (Crossocheilus oblongus)

Ik denk dat dit toch wel dé bekendste algeneter is voor een zoetwateraquarium. Het zijn dan ook echte werkpaarden die zo goed als alle algen wel lusten. Ze zijn een super goede keuze als je veel baardalg en puntalg hebt.

Het zijn wel groepsbeestjes, dus koop ze best in een groepje van 5, dan voelen ze zich het lekkerst in hun vel.

Is de Siamese algeneter agressief? Op jonge leeftijd niet, als ze wat ouder zijn kunnen ze wel dominant reageren. Hou daar dus rekening mee!

Siamese algeneter

Nog zo’n topper tegen algen. Bron: FishBase

In tegenstelling tot de Oto’s, is deze niet zo schuchter. Je hoeft dus niet te zoeken naar je Siamese algeneter overdag, je kunt hem gewoon lekker zijn ding zien doen.

Ancistrus

Als je een groter aquarium hebt, dan kun je eventueel een Ancistrus toevoegen. Ze zijn gespecialiseerd in het kuisen van de ruiten en zijn ook super rustig.

De mannetjes kunnen ook indrukwekkend zijn met hun “baardjes”. Kijk eens naar deze:

Ancistrus algeneter

Een vis met een baard, wie had dat gedacht. Bron: PFK

Zware jonge, toch? :D

Je kunt ze trouwens in verschillende kleuren krijgen: zwart, goud, albino, met stipjes, … Niet alleen een aanwinst in de strijd tegen de algen, maar ook een leuke aandachtstrekker dus.

Ik raad wel aan om wat stukken hout of verstopplekjes te maken, dat vinden ze leuk. Hier is trouwens een goed artikel over deze speciale visjes.

Soort #3: algetende slakken

Yup, ook slakken kunnen je helpen in de strijd tegen die ellendige algen!

Het blijven natuurlijk slakken, veel beweging zie je niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze een slechte keuze zijn. Integendeel: deze kereltjes zijn echte toppers voor het verwijderen van puntalg op je aquariumruiten, filtermateriaal en decoratie.

Neritina sp. Zebra slakken

Dit slakje is echt mooi om te zien. Hij is goudkleurig met zwarte strepen, vandaar ook zijn bijnaam: “Zebra Renslak”.

Renslak? Yup, hoewel hij nog altijd vrij traag is, is het wel een van de snelste slakjes die je kunt gebruiken. Hij is verzot op bruine algen en puntalgen, dus je kunt hem gebruiken als strijdmiddel tegen die specifieke algen.

Kijk eens op deze pagina voor het verschil!

Slakken algeneter

Deze slak lust ook wel algen. Bron: Bucephalandra

Let er wel op dat hij genoeg algenvoer krijgt, want soms lust hij ook wel wat plantjes (hoewel de meningen daarover verschillen).

En nog een aandachtspunt: soms durven ze wel eens uit het aquarium te kruipen, dus niet verschrikken als hij plots hallo komt zeggen!

Clithon corona

Nog een mooi slakje en vergelijkbaar met die hierboven.

Clithon algetende slak

Nog zo’n uniek beestje. Bron: Aquariumdomain

Ik heb helaas (nog) geen ervaring met dit beestje. Jij wel? Laat het mij hieronder in de reacties weten wat je van dit slakje vindt en waar je hem kunt kopen.

Hoeveel algeneters in je aquarium?

Ho, moeilijke vraag omdat dit ook afhankelijk is van de soort die je neemt. Dit is wat ik persoonlijk als richtlijn gebruik, maar dat kan voor sommige verschillen:

  • Garnaaltjes: Takashi Amano raadde 1 garnaal per liter aan, maar dat wordt dan nogal een kostelijke grap. Persoonlijk gebruik ik er 1 garnaaltje per 5 liter en dat werkt prima! Vuurgarnaaltjes kun je iets meer toevoegen omdat ze kleiner zijn en minder efficiënt;
  • Vissen: ik zou ze sowieso in groepjes aankopen van 5. Bijvoorbeeld 10 Oto’s voor een bak van 100 liter. De uitzondering hierop is de Ancistrus die je gerust solitair kan houden of als koppeltje. Let er dan wel op dat het geen 2 mannetjes zijn;
  • Slakken: voor een bak van 100 liter zou ik een 4-tal algenetekende slakjes toevoegen.

Het leukste is natuurlijk als je deze kunt combineren, bijvoorbeeld een groepje Amano garnaaltjes met een groepje Oto’s.

Maar ga altijd eerst na of de combinatie past en of ze wel gelukkig zullen zijn in jouw bak. Vuurgarnaaltjes toevoegen aan een cichlidenbak is bijvoorbeeld géén goed idee ;-)

En welke algeneters voor een klein aquarium?

Stel je hebt een nano aquarium van minder dan 50 liter, dan is je keuze natuurlijk een stuk beperkter. Eigenlijk ben je dan beperkt tot garnaaltjes en slakken.

Ik heb momenteel zelf een bakje van 45cm en daarin heb ik een tiental Amano-garnaaltjes. Voor een nog kleiner aquarium zou ik eerder voor de vuurgarnaaltjes kiezen.

Conclusie

Last van algen in je aquarium? Dan haal je er gewoon de “cavalerie” bij! Je hebt heel wat keuze aan algeneters voor je aquarium.

Enkele tips die ik je kan meegeven:

  • Zowel bepaalde vissen, garnalen als slakken kunnen prima meehelpen in de strijd tegen algen;
  • Ga eerst na of ze wel gelukkig zullen zijn in jouw aquarium voordat je de beestjes aanschaft;
  • Naargelang de grootte van je aquarium kun je combinaties doen of meer van een bepaalde soort kopen.

Heb jij nog suggesties voor algeneters? Of ervaring met de soorten die ik heb vermeld in mijn artikel?

Laat het mij hieronder weten :D

ALL-IN-ONE - De alles-in-1 bemesting!

Heb je last van algen? Groeien je planten slecht? Dan zit je met een voedingstekort. Mijn All-in-One helpt je daarvan af!

Algeneters in je aquarium: je persoonlijke "hulptroepen" in de strijd tegen algen | 1 | AquascapingBlog
  • Bevat echt àlles: nitraat, fosfaat, ijzer, sporen, ...
  • Je aquariumplantjes vinden dit spul heerlijk
  • Veroorzaakt 100% geen algen & verkleurt niet
  • Gecertificeerd door de Europese Unie!

En verbeter de gezondheid van je aquariumplanten.
Al meer dan 200 positieve ervaringen!

4.7/5 - (4 stemmen)

Nog interessante artikels:

  1. Algen in het aquarium
  2. Een algenvrij aquarium vanaf dag 1 dankzij de omgekeerde CO2 methode!
  3. Hardnekkige baardalg? Met deze strategie knal je hem uit je aquarium
  4. Groene puntalg in je aquarium? Met deze 3 super simpele stappen maak je hem zo af

Categorie: Algen bestrijden

Reacties

    Heb je een vraag of mening? Laat van je horen! Reactie annuleren

  1. Dury Jacques says

    15/08/2017 at 21:26

    Ik heb altijd hoort dat Platy,s en Guppi,s ook algen eten

    Beantwoorden
    • Gilles says

      15/08/2017 at 21:29

      Hey Jacques

      Klopt, die zijn zeer geschikt voor gezelschapsbakken :-)

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  2. Jan van Hoften says

    16/08/2017 at 19:23

    Heb een aquarium van 80 liter inhoud. Vissen zijn Kersenbuiken en diverse zalmpjes. Nu zegt men dat ik er b.v. Geen garnalen bij kan houden. Is dat zo? Kan ik wel een klein garnalen bakje maken? Ik vind die rode soorten prachtig. Hoe richt ik zo’ n bakje in? Graag een antwoord. Alvast bedankt

    Beantwoorden
  3. Anne says

    16/08/2017 at 19:37

    Ik heb Clithons gekocht bij Zajac in Duisburg en ben er heel tevreden mee. Amano’s werden me na een tijdje te groot, gulzig en dominant tegenover mijn kleine vissen en dwerggarnalen.

    Beantwoorden
  4. Andre-1953 says

    16/08/2017 at 22:45

    Ik heb zo mijn eigen inzicht in het gedrag van de siamese algeneter. Ze zijn inderdaad heel gezellig, zeer actief en helpen graag mee met het aqua tuinieren. Dwz, je moet oppassen dat er niet één tussen de scharen komt of tussen het pincet. Maar of ze algen eten? Ik weet het niet. Ik heb ze diverse malen nauwkeurig geobserveerd wanneer ze met draadalgen bezig waren, maar ik kon ze er nooit op betrappen dat ze ook daadwerkelijk de algen verorberden/ cq de massa verminderden. Ik vermoed dat ze de algen en mosjes uitpluizen op micro-organismen, maar dat ze de groene massa zelf ongemoeid laten. Dat schiet niet op.

    Ze zijn wel haantje de voorste bij het voederen (in tegenstelling tot Otocinclus) en ze worden vooral knettergek van groenvoer. Ik vermoed dat ze zich daarin kunnen doodeten.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      17/08/2017 at 09:36

      Hey André

      Ja, de Siamese algeneter is inderdaad een twijfelgeval. Naar mijn ervaring doet hij in het heel begin heel goed (als ze jonger zijn), maar naarmate ze ouder en dikker worden gaan ze nogal dominant doen en worden ze lui. Om die reden heb ik liever Oto’s in mijn bak, zie je niet zo vaak maar zijn rustiger en kuisen even goed. Wel jammer dat die soort voornamelijk nog wildvang is …

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
      • Willem Van Hecke says

        27/09/2017 at 19:33

        Oto’s? Wildvang ja, en waarvan de helft het transport niet overleeft en de andere in de meeste gevallen in een totaal ongeschikte bak terecht komen. Van een groep met honderden op een algenbank hun vaak nog korte leven moeten slijten met een paar anderen in bakken waar zo goed als geen algen zijn om in /op te leven, en het voer door grotere snellere vissen wordr weggekaapt.

        Kompleet onverantwoorde aquariumvis. heb die obsessie met per sé algenetende (=hoofdvoeding) vissen te moeten hebben nooit begrepen, pure verkoopspraatjes in 99% van de gevallen. Zelfs indien deze vissen gekweekt (kunnen) worden zou ik ze enkel per tientallen houden in speciale daarvoor ingerichte bakken, met opzettelijk groenalg in, en zeker niet om elke beetje alg op te ruimen.zodat ze moeten concureren met de andere vissen.

        Beantwoorden
  5. loe says

    17/08/2017 at 07:47

    Welke garnalen kan ik in een bak doen met discusvissen ik heb een bak van 350 ltr met 7 discussen.
    graag jouw mening

    Beantwoorden
    • Gilles says

      17/08/2017 at 09:37

      Hey Loe

      Die combinatie zou ik eerlijk gezegd niet doen, kans is groot dat ze op de garnaaltjes gaan jagen. Ook is het qua temperatuur op de limiet voor de garnaaltjes.

      Groeten
      Gilles

      Beantwoorden
      • Loe says

        17/08/2017 at 12:41

        Welke goede algemeners zou je mij dan aanraden in mijn bak met discussen bak is 350 ltr met 7 discussen en 25 cardinaalteteras bedankt alvast

        Beantwoorden
        • Gilles says

          18/08/2017 at 11:42

          Hey Loe

          Zoals eerder vermeld: ik heb niet echt ervaring met discus dus kan niet zeggen wat een goede combinatie is. Misschien kan iemand anders hier helpen?

          Groetjes
          Gilles

          Beantwoorden
          • Willem Van Hecke says

            30/09/2017 at 09:43

            Bak zit al meer dan vol genoeg.

  6. Mirjam says

    17/08/2017 at 09:11

    Ik weet nog steeds niet welke garnalen ik heb, maar ik wil nooit meer zonder! Probleem is wel dat je steeds moet oppassen of de vissen ze niet gaan opeten. Hoewel, ik merk dat de garnalen zich ook aanpassen aan het gedrag van de vissen! Ik heb 3 aquaria: Een met guppen (ook die zijn fel, maar dat gaat goed), een met 2 sluierstaart goudvissen. die lusten zo’n garnaal wel, maar zijn langzaam. de garnalen hebben snel begrijpen dat ze niet moeten rondzwemmen en houden zich gedekt (ik heb veel javamos en de garnalen planten zich gewoon voort) en ik had Notropis chrosomus in een groot aquarium en ik dacht dat deze felle, actieve vissen niet zou kunnen. Maar tot mijn stomme verbazing gaat het geweldig! de garnalen zijn nergens zo groot en doorvoed als daar en zwemmen onbekommerd rond. Het zijn er honderden! Gek genoeg gooi ik de garnalen die in het filter zitten ook wel eens terug in de bak en die worden direct opgegeten! Kennelijk zijn garnalen in staat om hun gedrag aan de vis aan te passen (hoezo zo dom als een garnaal??) En zijn deze garnalen zo gedesoriënteerd dat ze met hun onaangepaste gedrag de jachtlust opwekken. Het is dus zaak om de garnalen de kans te geven zich eerst te verstoppen. Nu zitten er geen vissen meer in de grote bak (de Notropis zijn in de vijver) en ik wil er een tropische bak van maken. De garnalen zwemmen nog meer onbekommerd rond, ik hoef gewoon geen vissen meer toe te voegen! Zo leuk! Ik voer ze trouwens wel altijd bij. Nu wordt het toch spannend welke vissen ik kan toevoegen. neon tetra;s zijn vast wel oke, maar wat nog meer?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      17/08/2017 at 09:39

      Hey Mirjam

      Dat is het leuke aan bijvoorbeeld vuurgarnaaltjes: denk je dat je er maar 10 hebt, maar eigenlijk zijn het er 50 :D
      Goede schuilplekken voor je garnalen maakt inderdaad een groot verschil!

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  7. Ron Nas says

    17/08/2017 at 11:46

    Goed artikel, maar nu komt de vraag: In een bak met Diskusvissen is de temperatuur nogal hoog |(28 graden) welke algeneters kunnen hier tegen ?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      18/08/2017 at 11:42

      Hey Ron

      Ik heb niet echt ervaring met discus dus kan niet zeggen wat een goede combinatie is. Misschien kan iemand anders hier helpen?

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  8. hugo says

    17/08/2017 at 13:22

    Hey Jilles,
    Mooi artikel,maar ik zou oppassen met de Siamese algeneter en garnalen dit gaat niet goed samen.
    Ik had deze samen met waaierhand garnalen en geloof me was een dure grap aan garnalen verdwenen continue.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      18/08/2017 at 11:44

      Hey Hugo

      Garnaaltjes + wat oudere Siamese algeneters zijn inderdaad niet zo’n goede optie omdat ze wel een durven te gaan jagen. Garnalen + Oto’s is dan een betere combinatie.

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  9. Etienne says

    17/08/2017 at 19:42

    Beste Gilles.

    maar welke algen eters zouden dan best passen bij een discus aquarium.want ik moet rekening houden dat ze zich niet aan de discussen vast plaken.

    groetjes.

    Etienne.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      18/08/2017 at 11:43

      Hey Etienne

      Ik heb het hier al vermeld: helaas heb ik totaal geen rvaring met discus dus kan ik eerlijk gezegd niet zeggen welke algeneter erbij past. Misschien heeft iemand anders hier tips?

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
      • Martijn says

        21/12/2017 at 10:11

        Hey Gilles en Etienne,

        Ik heb in het verleden en sinds kort weer een discusbak. Ervaring vanuit het verleden dat de otocinclus het goed doet. Ik heb een aquarium van 450 liter waar zij met z’n vieren in zwemmen. Wat Willem hierboven vernoemd kan ik mij in vinden, er moeten wel spoortjes alg aanwezig zijn, anders kunnen zij een best pittig leven hebben.Ze trekken het hout helemaal schoon en de discussen laten ze met rust.

        Ben met Gilles eens dat het echt een geweldig visje is!

        Groet Martijn

        Beantwoorden
        • Etienne says

          21/12/2017 at 19:28

          Hey Martijn
          worden die dan niet te groot voor een discus bak.ik heb liever dat ze klein blijven.om dat ik bang ben als ze te groot worden zich dan aan de discussen zullen zuigen.en dat moeten wij natuurlijk vermijden.
          groetjes.

          Etienne.

          Beantwoorden
  10. Vorkbaard says

    26/09/2017 at 10:05

    Hoi Gilles, naar aanleiding van je artikel heb ik twintig Amanogarnalen in mijn aquarium gedaan. De blijven echter allemaal op de bovenste rand van de achterwand zitten, net half onder water, of in het randje tussen de achterwand en de zijkant van het aquarium.

    Er zit 600 liter in de bak, CO2 ziet er normaal uit (vissen happen niet naar lucht en indicator kleurt groen), temperatuur ~27 graden. Er zitten tropische vissen bij die niet agressief zijn, getuige de hoeveelheid nieuwe zwaarddragertjes die ze erbij maken en die niet opgegeten worden. Wij hebben middelmatig tot tamelijk hard water maar er zit genoeg kienhout in de bak om dat een beetje tegen te gaan. Ik gebruik de estimative index voor de planten en verwissen daarom elke week ongeveer de helft van het aquariumwater. De bak is nu ruim twee jaar bijzonder stabiel verder.

    Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de garnalen aan hun werk gaan en restjes punt- en baardalg op gaan eten?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      28/09/2017 at 15:28

      Hey

      Ho, moeilijk te zeggen. Misschien zit daar gewoon veel voeding (kleine algen) dat ze opeten? Of betere stroming? Of een andere reden.
      Eerlijk gezegd kan ik niet zo zeggen waarom ze specifiek daar blijven. Misschien doen ze dit enkel overdag en gaan ze verder als de lichten uitgaan …

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  11. piet snijders says

    26/10/2017 at 15:34

    worden de garnalen niet opgegeten door grotere vissen

    hoelang werkt een voedingsbodem, zijn bolletjes niet beter, i.p.v, een voedingsbodem geeft z’n smurrie.

    ik wil een aquarium startset kopen, met verlichting, buitenfilter,verwarming, en zo, merk weet ik niet.
    maar is de ledverlichting bij z’n set wel meestal een beetje kwaliteit wat fabrikant er bij doet, de winkel hoef ik niet te vragen, die zegt toch ja.
    alvast bedankt GR….P.S.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      02/11/2017 at 16:23

      Dag Piet

      Ik verkies bolletjes boven een voedingsbodem, inderdaad omwille van de smurrie. Wat betreft de LEDs: heel moeilijk te zeggen, maar het zou me niet verwonderen als de fabrikant op dat onderdeel bespaard heeft om de kost van de set te drukken. Ik zou zeggen: probeer het eens, kijk hoe de planten gegroeid zijn na een maandje en trek dan je conclusie :-)

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  12. Allegaert Freddy says

    29/11/2017 at 10:32

    hallo, ik vroeg mij af als ik vuurgarnaaltjes in mijn aquarium mag toevoegen terwijl daar een 20 jarige clown-botia in zit,zal die de garnaaltjes niet aanvallen?Daar ik geen slakken kan toevoegen voor algen te eten zou ik graag van die vuurgarnaaltjes gebruiken voor algen bestrijding.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      30/11/2017 at 10:25

      Hey Freddy

      Botia’s en garnaaltjes is geen goede combinatie :-)

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
      • Allegaert Freddy says

        01/12/2017 at 16:41

        Beste Gilles,
        bedankt voor de raad in verband met botia en vuur garnaaltjes,maar is er dan volgens u wel iets die ik kan toevoegen om meer algen teverwijderen,er zit al een grote ancitrus in maat die eet geen algen af van planten.Zouden zebra slakken niet te groot zijn voor de botia zodat ik deze eventueel kan inzetten tegen de algen?
        mvg Freddy

        Beantwoorden
        • Gilles says

          07/12/2017 at 17:11

          Hoi Freddy

          Neritina-slakjes zijn ook goede kuisers, maar ik weet niet goed of die samen gaan met Botia’s. Heeft iemand hier daar ervaring mee?

          Groetjes
          Gilles

          Beantwoorden
  13. Saar says

    04/01/2018 at 14:32

    Hoe is de combinatie vuurgarnaaltjes en 1 betta met een paar kegelvlekbarbelen? (Vissen zijn nog niet aangeschaft, de boel draait net 5 dagen misschien)
    Het aquarium heeft 35 liter, niet veel dus maar daarom lijken garnalen mij een goed optie.
    Kan ik wel de bodem schoonmaken (hevelen) zonder een garnaal op te zuigen? :’D

    Beantwoorden
    • Gilles says

      04/01/2018 at 15:48

      Hoi Saar

      Best even wachten, 5 dagen is nog heel vroeg.
      Vuurtjes en kegelvlekbarbelen gaan prima samen, met Betta’s heb ik geen ervaring. Misschien kan iemand anders daar advies voor geven? Je bak is wel vrij klein, dus let er op dat de vissen die je aanschaft ook gelukkig gaan zijn in die ruimte …

      En ja hoor, ze zijn vrij snel ;-)

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
      • Saar says

        04/01/2018 at 17:12

        Bedankt voor de reactie, nee ik ben alles nog aan het indraaien dus ik wacht sowieso nog 2 weken.
        Ik weet dat het vrij klein is, daarom zal ik ook maar 3 of heel misschien 4 barbelen erbij doen, het zijn volgens mij eigenlijk schoolvissen maar het gaat vanwege de ruimte in het huis echt niet om een groter aquarium neer te zetten.

        Beantwoorden
  14. Jeroen Verelst says

    05/03/2018 at 12:07

    Dag Gilles,

    Mijn nieuwe aquascape & Eheim filter is nu 25 dagen ingedraaid en zit momenteel in mijn nitriet piek.

    Bak begint wat groene alg en bruine alg te krijgen en probeer het zoveel mogelijk onder controle te houden.

    Zou er dan ook graag ook asap Oto’s bij zetten die mee helpen om mijn bak onder controle te houden.

    Nu adviseert ADA in een brochure over de opstart van een bak, om als algeneters eerst Oto’s / Siamese algeneters toe te voegen (zonder het over nitriet te hebben). Bij japonica garnalen geven ze dan weer wel aan dat ze erg gevoelig zijn voor nitriet en deze absoluut nul moet zijn voor ze te kunnen toevoegen. Nu is mijn vraag, dient nitriet nul te zijn om onschadelijk te zijn voor Oto’s ? Of kunnen deze ook al iets vroeger worden toegevoegd om de algen te bestrijden ?

    Wat is daarnaast jouw ervaring verder met hoe Oto’s reageren op een hogere nitraat van van 40 / 50 ppm ?

    Alvast bedankt,

    Grts

    Jeroen

    Beantwoorden
    • Gilles says

      06/03/2018 at 12:10

      Hoi Jeroen

      Je nitriet dient 0 te zijn voor al je beestjes, anders loop je het risico dat ze sterven en dat is niet de bedoeling natuurlijk. Als je merkt dat je algen krijgt, dan kun je bv het licht wat dempen + regelmatig verversen. Als het vooral bruine alg is dan zou ik me niet zoveel zorgen maken want die zal vanzelf verdwijnen eens de bak gerijpt is.

      Oto’s kunnen prima om met nitraatwaardes rond 30ppm, bij jou zitten die natuurlijk een stuk hoger nog. Is daar een reden voor? Door de aquasoil?

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
    • Etienne says

      06/03/2018 at 12:36

      Hoi Jeroen.
      het is beter dat je in uw filter biologisch materiaal steekt voor een goede werking.als je bijvoorbeeld fijne lavakorel gebruikt en u steekt dat in een zakje en je legt dat tussen 2 lagen watten onder en boven.als je dat zo doet moet je die zak nooit uit spoelen en blijven de bacies zeer goed leven en zorgen voor aan lage nitriet piek.want het zijn de bacies die zorgen voor uw nitriet laag te houden.

      groetjes.

      Etienne.

      Beantwoorden
  15. Tessa says

    14/05/2018 at 15:51

    Ik heb een aquarium van 30-40 liter ik heb al 5 guppen en veel algen welke algeneter kan ik nemen ? Ik wil ze liever niet in groepjes maar wel een of twee die ook een beetje makkelijk zijn

    Beantwoorden
    • Gilles says

      27/05/2018 at 11:26

      Hey Tessa

      Sorry voor de late reactie, ik was op vakantie.

      Ik zou geen algeneter kopen maar eerder op zoek gaan naar de oorzaak van je algen: teveel verlichting, teveel voederen, slechte watercirculatie, … Dat zou ik dan eerst aanpakken en pas dan een algeneter om de laatste restjes op te kuisen. Anders ga je enkel maar de symptomen bestrijden en nooit de algen volledig weg krijgen.

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  16. Roxanne says

    07/05/2019 at 22:37

    Ik ga binnenkort een aquarium opstarten met een moss wall en ben me wat aan het oriënteren voor de keuze van vissen en garnalen.
    Garnalen lijken me wat onmisbaar met een moss wall
    Kunnen garnalen bij ancistrussen zoals L144 en L156?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      03/06/2019 at 16:12

      Dag Roxanne

      Dit is normaal gezien geen probleem :)

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  17. Jorn says

    08/08/2019 at 10:53

    Ik heb de Clithon corona tegen algen gehad en het mooie aan deze slak is dat hij ook zeer effectief is tegen “harde” algen op het glas. Daarnaast ook goed tegen algen in de rest van het aquarium.

    Beantwoorden
    • Gilles says

      12/08/2019 at 16:12

      En het is nog een mooi beestje ook!

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden
  18. robbert-jan says

    18/08/2019 at 15:29

    oke ik heb last van alg op de ramen sinds in co2 gebruik welke algen eter eet het van mijn ramen zonder mijn planten op te eten?

    Beantwoorden
    • Gilles says

      02/09/2019 at 10:40

      Dag Robbert-Jan

      Ancistrus onder andere, Otocinclus ook. Maar als je echt veel algen op de ruit hebt, zul je het meeste toch manueel moeten verwijderen.

      Groetjes
      Gilles

      Beantwoorden

Zoeken in deze website

Over mij

Must-reads voor een gezonde plantenbak

  • Populair
  • Recent

Bekijk artikels volgens categorie

Wat zoeken andere aquaristen vooral?

ADA algen algen bestrijden algen in het aquarium algenproblemen aquariumfilter aquariumplanten aquariumverlichting aquarium verlichting aquascaping baardalg blauwalg bruine alg co2 co2 bemesting co2 meten co2 systeem draadalg dry start methode estimative index fosfaat garnalen garnalen aquarium george farmer groene puntalg groen water gulden snede hardscape hemianthus callitrichoides Iwagumi javamos Nature aquarium nature style nature style aquarium nederlands aquarium nitraat NO3 plantenvoeding PO4 takashi amano verlichting voedingsstoffen voorgrondplantjes Wabi-Kusa watercirculatie

Zoek op deze website

Copyright (c) 2020 - AquascapingBlog
Privacy beleid • Interessante links • Affiliate links